سه‌شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان غذا و داروی آمریکا داروی کیپرولیس ساخت شرکت داروسازی اونیکس را برای درمان افراد دچار نوعی سرطان خون که به سایر درمان‌ها پاسخ نداده‌اند، تایید کرد.

به گزارش رویترز این سازمان استفاده از این داروی داخل وریدی را برای درمان مبتلایان به مالتیپل میلوما که به درمان‌های دیگر، داروی ضدسرطان بورتزومیب و داروهای تنظیم‌کننده ایمنی، مانند تالیدآمید یا رولیمید پاسخ نداده‌اند، مورد تایید قرار داد.

مالتیپل میلوما نوعی از سرطان خون است که سلول‌های پلاسمایی - تولیدکننده پادتن- در مغز استخوان را گرفتار می‌‌کند. رشد بیش از حد این سلول‌ها که به صورت تومورهای استخوانی بروز می‌کند، مغز استخوان را که تولیدکننده سلول‌های خونی است از کار می‌اندازد، و فرد دچار کمبود سلول‌های سالم خونی و پلاکت می‌شود؛ نتیجه این عارضه کمخونی و مستعد شدن به عفونت‌ها است.

این بیماری نسبتا نادر که معمولا در سنین بالا بروز می‌کند، در اغلب موارد مرگبار است. این بیماری با شیمی‌درمانی، پرتودرمانی و پیوند مغز استخوان درمان می‌شود.

شایع‌ترین اثرات جانبی که در آزمایش بالینی این داروی جدید مشاهده شده است شامل خستگی، کاهش سلول‌های قرمز خون، کاهش پلاکت‌های خون، اسهال و تب است. عوارض جانبی وخیم‌تر اما نادرتر شامل نارسایی قلبی و تنگ‌نفس می‌شود.

آزمایش بالینی این دارو بر روی 266 بیمار نشان داد که در 23 درصد از بیماران برای میانگین زمانی 8 ماه تومورها یا از بین می‌روند یا کاهش اندازه پیدا می‌کنند.

کد خبر 178686

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز