گروه اقتصادی: همزمان با بالاگرفتن طرح مالیات بر خانه‌های خالی ، وزیر مسکن از وجود 346هزار واحد مسکونی خالی در تهران خبر داد.

به گزارش همشهری پس از طرح دوباره موضوع مالیات بر خانه‌های خالی در دولت و مجلس، نتایج سرشماری نفوس و مسکن در سال 90پرده از واقعیت‌های جدیدی برداشت تا اهمیت و ضرورت تصویب قوانین جدید مالیاتی در حوزه مسکن بیش از پیش مشخص شود.
آنطور که وزیر راه و شهرسازی گفته براساس آخرین آمار یک میلیون و666 هزار و 342واحد از 20میلیون واحد مسکونی در کشور خالی بوده که از این تعداد 346هزار واحد مسکونی خالی متعلق به تهران است.

علی نیکزاد همچنین تعداد خانوارهای کشور در این سرشماری را 21میلیون و 850هزار خانوار عنوان کرده که بهترین شاخص برای برآورد تقاضای مسکن در کل کشور به‌حساب می‌آید. برخی از کارشناسان معتقدند با ورود بخشی از خانه‌های خالی به بازار اجاره‌بها، می‌توان شاهد کاهش قابل توجه اجاره بها بود.

در این راستا پس از آنکه برنامه‌های دولت برای کنترل بازار اجاره بها نتوانست قیمت‌ها را درفصل نقل وانتقالات مسکن کنترل کند، کمیسیون اقتصادی مجلس برای تصویب قانونی به‌منظور اخذ مالیات از صاحبان خانه‌های خالی اعلام آمادگی کرد و مقامات دولتی هم این موضوع را یکی از برنامه‌های اساسی برای کنترل قیمت‌ها در بازار مسکن عنوان کردند.

گفته می‌شود این اقدام می‌تواند نقش بسزایی در افزایش عرضه واحدهای مسکونی به بازار ایفا کند. البته احتمال کاهش ساخت‌وساز و افزایش رکود در بازار مسکن هم ازجمله خطراتی است که درصورت پیش‌بینی نشدن تمام جوانب در قانون مذکور بازار را تهدید می‌کند. دیروز علی نیکزاد تأکید کرد: واقعیت این است که باید مسکن تولید کنیم و با ارائه تسهیلات مردم را صاحبخانه کنیم. اما در برخی جاها که افرادی قصد ایجاد اخلال در بازار را دارند و می‌خواهند قیمت‌ها را بالا ببرند، دولت باید از ابزار قانونی هم استفاده کند و اگر لازم باشد بر خانه‌های خالی مالیات ببندد.

او همچنین تصریح کرد: شاید لازم باشد برای افرادی که بیش از دو بار در طول سال اقدام به خرید و فروش مسکن می‌کنند و در واقع شغل آنها این است، مالیات قابل توجهی درنظر گرفته شود. وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: اما استفاده از ابزار قانونی هم جزو اختیارات ماست و با مجلس هم مذاکراتی داشتیم و پیشنهاد‌های خوبی در باب مالیات حوزه مسکن ارائه داده‌ایم که امیدواریم مجلس هم تصویب کند.

کد خبر 178569
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز