برخی بیماری‌ها به نام افراد مشهوری که دچار آن شده‌اند نیز معروف می‌شوند. مثل اینکه بسیاری تا صحبت از بیماری پارکینسون می‌شود، از چهره‌های مشهوری که به این بیماری مبتلا هستند ازجمله محمد علی کلی، قهرمان سابق بوکس سنگین وزن جهان یاد می‌کنند.

بیماری‌ای که امروز مورد توجه ستون نسخه طبیعت قرار گرفته نیز درمیان پزشکان آمریکایی به بیماری بوش، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا معروف است. چرا که بوش پدر و همسرش هر دو به این بیماری مبتلا بوده‌اند و آن را با دارو کنترل می‌کنند.

پرکاری تیروئید که در پزشکی به آن گِریوز می‌گویند، بیماری‌ای هورمونی است که اگرچه با دارو مهار شدنی است اما طبق تحقیقات به‌عمل آمده این داروها عوارض جانبی‌ای نیز برای مصرف‌کننده به همراه دارد. در این بیماری میزان هورمون‌های تیروئید در گردش خون بسیار زیاد می‌شود و علائمی چون بزرگ‌شدن غده تیروئید، بیرون زدن چشم‌ها، تندی نبض، عرق زیاد، خستگی، کاهش وزن و برخی علائم عصبی مثل بی‌قراری و تحریک‌پذیری را به‌وجود می‌آورد.

گیاه درمانگران و طب سنتی نیز برای درمان پرکاری تیروئید پیشنهاداتی دارند که حتما باید بعد از مشاوره با پزشک و تحت درمان‌های دارویی قرار گرفتن استفاده شوند. یکی از پیشنهادات گیاه درمانگران برای درمان گریوز که مورد تأیید طب مکمل اروپایی نیز است، استفاده از گیاه بادرنجبویه به همراه فراسیون است. طبق مطالعات علمی یک‌بار تزریق بادرنجبویه باعث پایین آمدن سطح TSH در خون و هیپوفیز شده است.

کلم بروکلی اگرچه با هر ذائقه‌ای جور درنمی‌آید اما یکی از بهترین سبزیجات برای مبتلایان به گریوز است. بروکلی حاوی مواد طبیعی به نام ایزوتیوسیانات‌هاست که تیروئید را از تولید بیش از حد هورمون منع می‌کند. به گفته دکتر جان هاینرمن، انسان‌شناس پزشکی، غیراز کلم بروکلی، کلم فندقی، گل کلم، ترب، شلغم وکلم پیچ نیز تأثیرات مشابه و البته خفیف‌تری در بهبود این بیماری دارند. شاه‌پسند و نعنای چمنی نیز ازجمله گیاهانی است که عصاره‌شان تولید هورمون تیروئید را کم می‌کنند و بر سطح TSH بدن تأثیر‌گذار هستند.

جمیز دیوک که یک گیاه درمانگر معروف آمریکایی است چای گریوز را نیز دراین زمینه پیشنهاد می‌کند. دستور دیوک برای تهیه این چای، مخلوط دو قاشق مرباخوری بادرنجبویه با یک قاشق مرباخوری فراسیون در یک فنجان آب جوش است که با اضافه کردن نعنا، اکلیل کوهی، نعنای چمنی و شاه‌پسند به آن می‌توان یک نوشیدنی خوب برای درمان بیماری پرکاری تیروئید به‌دست آورد.

کد خبر 178250
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز