گروه اجتماعی: هر تبعه‌ خارجی روزی پنج دلار برای ایران هزینه دارد، این هزینه‌ها شامل تحصیل، درمان، کمک به اسکان و... می‌شود.

محمد تهوری، مدیرکل اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور، گفت: هزینه‌ عمومی هر پناهنده‌ای که در خاک ایران زندگی می‌کند، برای دولت بین چهار تا پنج دلار است. دولت ایران برای تحصیل پناهندگان نزدیک به یک میلیون و330هزار تا یک میلیون و 800هزار تومان برای هر نفر در سال تحصیلی هزینه می‌کند.او افزود:بیمه درمان فقط شامل حال پناهندگانی می‌شود که جزو قشر آسیب‌پذیر هستند و درمان این گروه به‌صورت رایگان در کشور انجام خواهد شد.

پیش از این در روز جهانی پناهنده، ‌تهوری در توضیح بیمه درمان اتباع خارجی گفته‌بود:برای نخستین بار در جهان موضوع بیمه درمان پناهندگان در ایران انجام شده و با همکاری کمیساریای ملل متحد در امور پناهندگان، اقشار آسیب پذیر شناسایی‌ شده‌اند تا خدماتی در قالب بیمه به آنها ارائه شود.

براساس آمارهای ارائه شده از سوی اداره اتباع در حال حاضر 1380بیمار خاص مبتلا به هموفیلی، ام اس و سرطان ‌ شناسایی شده‌اند و درمان آنها به‌صورت رایگان انجام می‌شود. مدیرکل اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور، ‌در مراسم روز جهانی پناهنده گفته ‌بود: گروهی از اتباع نیز با پرداخت حق بیمه توانسته‌اند پوشش بیمه‌ای به‌دست آورند. یک فراخوان بیمه منتشر شد و از تمامی افرادی که مایل بودند حق بیمه پرداخت کنند ثبت نام به عمل آمد و آنها تحت پوشش بیمه قرار گرفتند، این گروه برخلاف گروه نخست، خود می‌بایست حق بیمه سالانه‌شان را پرداخت کنند.

ثبت نام مدرسه با کارت‌ آمایش

اتباع حاضر در کشور فقط درصورت ارائه کارت آمایش می‌توانند برای ثبت نام فرزندان خود در مدرسه اقدام کنند. طرح آمایش هشت از اوایل خردادماه آغاز شده و تمامی خانوارهایی که کارت آمایش هفت را داشته‌اند می‌بایست برای دریافت کارت جدید به ادارات کل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری‌ها مراجعه کنند و پس از دریافت این کارت برای ثبت نام فرزندانشان در مدرسه‌های کشور اقدام کنند.
براساس شیوه‌نامه ثبت نام اتباع خارجی مجاز که پارسال تصویب و به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شد، ثبت‌نام اتباع در مدرسه‌ها با ارائه گذرنامه و کارت آمایش انجام خواهد شد. برنارد دویل، نماینده کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان ایران، معتقد است پناهندگانی که آسیب‌پذیرترند، باید حمایت شوند.

او گفت: میلیون‌ها پناهنده هر روز با خطر روبه‌رو می‌شوند و ما می‌بایست دست به‌دست هم دهیم تا از آنهایی که از همه آسیب‌پذیرتر هستند، حمایت کنیم تا امید از دست رفته‌شان را بازیابند چون حتی یک پناهنده بدون امید هم زیاد است.

آخر خط، بازگشت است

دولت ایران بارها اعلام کرده که تمامی اتباع باید به تناسب شرایط در نخستین فرصت به خاکشان بر‌گردند. محمد تهوری با تأکید مجدد بر این نکته گفت: اتباع افغان می‌بایست خود را برای بازگشت به سرزمین‌شان آماده کنند، شرایط امروز افغانستان دیگر شرایط جنگ و ناامنی نیست، بنابراین اتباعی که روزی به‌دلیل جنگ، سرزمین‌شان را ترک کرده‌اند الان وقت بازگشت‌شان است. به هر حال مردم و دولت ایران هر چند که تا‌کنون میزبانی این گروه را بر عهده داشته‌اند اما در حال حاضر شرایط برای بازگشت داوطلبانه آماده است و کمیساریای ملل متحد نیز در این زمینه با افرادی که قصد دارند به خاکشان برگردند همکاری لازم و کافی را خواهد داشت.

آمار اتباع

در حال حاضر 900هزار تبعه افغانستانی و 40هزار تبعه عراقی با در دست داشتن کارت آمایش در ایران زندگی می‌کنند، این گروه‌ها عموما خانواده‌هستند. بیش از یک میلیون افغانی دیگر نیز با در دست داشتن برگه مجوز در ایران ساکن هستند، گروه اندکی نیز با داشتن پاسپورت و ویزا در ایران اقامت دارند؛

علاوه بر این گفته می‌شود که تعدادی افغان بدون هیچ برگه هویتی و به‌صورت غیرمجاز در ایران ساکن هستند، برنامه‌های زیادی از سوی دولت برای بازگرداندن اتباع غیرمجاز به اجرا درآمده است. آخرین برنامه بازگرداندن تمامی اتباع افغان مجرد از آخر خرداد‌ماه به خاک کشورشان بوده است.

کد خبر 178109
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز