چهارشنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۱ - ۱۸:۲۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: دولت ائتلافی حاکم رژیم صهیونیستی که بزرگ‌ترین دولت ائتلافی این رژیم در تمام سال‌های اخیر خوانده می‌شد، روز سه‌شنبه با خروج حزب کادیما از آن دچار تزلزل شد، به‌طوری که رهبر حزب کارگر خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام در آذر‌ماه شد.

اختلاف نظر حزب کادیما با نتانیاهو بر سر خدمت سربازی گروهی از یهودیان تندرو باعث خروج آن از ائتلاف حاکم شد. به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، شلی یاچیموویچ رهبر حزب کارگر گفت برگزاری انتخابات زودهنگام آبرومندانه‌ترین کار است که باید دوماه پیش انجام می‌شد.

وی افزود: داریم به پایان یک سیرک سیاسی نزدیک می‌شویم که فقط شرم و بی‌آبرویی برای نظام سیاسی به همراه آورد. یاچیموویچ از نتانیاهو خواست روز هفت آذر انتخابات زودهنگام برگزار کند. وی دولت را متهم کرد فقط تصمیم‌هایی می‌گیرد که هدف از آن نه حمایت از مردم بلکه حمایت از بنیامین نتانیاهو است. با این حال، وی با ناچیز شمردن سهم حزب کادیما در عرصه سیاسی رژیم صهیونیستی گفت نبرد اصلی برای رهبری این رژیم بین حزب لیکود و کارگر است.

حزب میانه‌روی کادیما سه‌شنبه اعلام کرد به‌علت اختلاف نظر بر سر چگونگی معافیت مذهبیون یشیوا از خدمت سربازی از ائتلاف حاکم خارج می‌شود. شائول موفاز رئیس سابق ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی و رهبر حزب کادیما گفت وی کوشیده بود قرارداد اجتماعی جدیدی منعقد کند، اما در برابر خطوط قرمزی قرار گرفت که نمی‌توانست از آن بگذرد.

کادیما که دو‌ماه پیش و با جاروجنجال زیادی به دولت ائتلافی حاکم پیوست، در انتخابات گذشته یک کرسی بیشتر از حزب لیکود به رهبری نتانیاهو به‌دست آورده و به این ترتیب بزرگ‌ترین کنست پارلمان رژیم صهیونیستی بود. اما سه سال پیش که نتانیاهو حلقه اصلی تندروی دولت خود را تشکیل داد، به کادیما هیچ سهمی نداده بود. جیمز زاگبی به شبکه الجزیره گفت ائتلاف موفاز و نتانیاهو برای نجات خودشان بود، زیرا آنان می‌دیدند محبوبیت آنان درنظرسنجی‌ها رو به افول است.

به گفته وی، این ائتلاف متشکل از دو رهبر ضعیف بود که می‌خواستند موقعیت خود را تثبیت کنند. با خروج کادیما از دولت ائتلافی حاکم، زمینه برای برگزاری انتخابات زودهنگام هموار می‌شود. همچنین، مذاکره با فلسطینیان دشوارتر می‌شود، زیرا نتانیاهو ناچار است با گروهی از تندروهای مذهبی و ملی‌گرا کار کند که در پارلمان اکثریت اندکی دارند و با دادن امتیاز به فلسطینیان مخالف هستند.

کد خبر 178005
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز