گروه شهری - محمد باریکانی: کارشناسان صنعت گردشگری اذعان دارند که صندوق توسعه گردشگری که هدف از تشکیل آن توسعه زیرساختی صنعت گردشگری کشور و تبلیغات همه‌جانبه برای ورود گردشگر خارجی به ایران بود در تحقق این هدف موفق نبوده است.

نقش جهان - اصفهان

رئیس جامعه تورگردانان ایران در آخرین نشست هم‌اندیشی تورآوران ایران از برداشت 45میلیارد تومان از صندوق توسعه گردشگری کشور در سال‌جاری از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خبر داد و اعلام کرد که سال گذشته نیز 10میلیارد تومان از این صندوق توسط دولت برداشت شده است. ابراهیم پورفرج گفت: قرار شد سالانه 400میلیارد تومان درآمد از محل عوارض خروج در صندوق توسعه گردشگری با حضور بخش خصوصی قرار بگیرد تا این مبلغ صرف توسعه زیرساخت‌های گردشگری کشور شود و سازمان میراث فرهنگی به‌عنوان نماینده دولت نیز تنها بر این صندوق نظارت داشته باشد نه اینکه در آن دخالت کند. آنطور که رئیس جامعه تورگردانان ایران خبر داد، پول‌های برداشت‌شده از صندوق تاکنون بازگردانده نشده است. پورفرج خطاب به مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور گفت: لطفا این پول را به صندوق توسعه گردشگری بازگردانید.

آنطور که رئیس جامعه تورگردانان ایران اعلام کرد: قرار بود پول صندوق به‌منظور توسعه زیرساخت‌های صنعت گردشگری و تبلیغات برای سفر به ایران و بهبود وضعیت گردشگری کشور هزینه شود نه آنکه سازمان میراث فرهنگی با برداشت پول از این صندوق حقوق کارکنان خود را بپردازد. آنطور که ابراهیم پورفرج اعلام کرد، با 400میلیارد تومان در سال می‌توان بسیاری از مشکلات صنعت گردشگری را در کمترین زمان حل کرد و اگر تنها 50درصد این مبلغ نیز به بدنه گردشگری کشور وارد شود، بخش خصوصی به راحتی قادر به حل بسیاری از مشکلات موجود در مسیر گردشگری کشور است. او همچنین به نمایندگی از جامعه تورگردانان ایران خواستار بازگرداندن پول‌های برداشت شده از صندوق توسعه گردشگری از سوی سازمان میراث فرهنگی و دخالت بیشتر بخش خصوصی در صندوق توسعه گردشگری شد.

صندوق ناموفق توسعه گردشگری

صندوق توسعه گردشگری و میزان سرمایه موجود در آن‌که به گفته رئیس جامعه تورگردانان کشور به‌منظور تبلیغ برای سفر به ایران و توسعه زیرساخت‌های صنعت گردشگری و جذب گردشگر بیشتر به کشور شکل گرفته اکنون به اعتقاد برخی کارشناسان صنعت گردشگری قابلیت خود را از دست داده است. دکتر ناصر کرمی کارشناس ارشد صنعت گردشگری کشور در این خصوص به همشهری می‌گوید: در شرایط موجود، صنعت گردشگری به‌شدت با مشکل جذب سرمایه‌گذار روبه‌روست، چون از کمترین جذابیت‌ها برای سرمایه‌گذاری برخوردار است. ناصر کرمی به صندوق توسعه گردشگری اشاره کرد و افزود: صندوق توسعه گردشگری به چند دلیل عمده موفق نبوده است؛ نخستین دلیل این است که تاکنون معرفی درستی از فعالیت‌های این صندوق صورت نگرفته و مانند پستویی عمل کرده که افراد مشغول در آن نیز چندان علاقه‌ای به حضور افراد جدید ندارند.

کرمی ادامه می‌دهد: دلیل دوم برای عملکرد ناموفق این صندوق این است که می‌بایست دست‌اندرکاران بخش خصوصی در این صندوق نقش می‌داشتند درحالی‌که دولت خود عملا هر تصمیمی که دلش خواسته در این صندوق گرفته است. دلیل دیگری که دکتر کرمی از عملکرد ناموفق صندوق توسعه گردشگری ارائه می‌کند، نادیده‌گرفتن نقش تورگردان‌ها در فعالیت‌های این صندوق است. در این تعریف سرمایه‌گذاری صندوق تنها بر ایجاد هتل معطوف بوده و نقش تورگردان‌ها در جذب گردشگر به ایران را نادیده گرفته است.

به گفته کرمی، بخش بسیار کوچکی از مبالغ صندوق صرف گردشگری شده و مسئولان بیشتر به هتل‌سازی‌ نظر داشته‌اند درحالی‌که اگر بخشی از پول صندوق به تورگردان‌ها داده شود آنها سهم بیشتری در جذب گردشگر به کشور را به‌خود اختصاص می‌دهند.

دکتر کرمی در ادامه تأکید می‌کند: متأسفانه در ایران در تخصیص اعتبارات گردشگری اشتباهات بزرگی صورت گرفته و بودجه نیز به افرادی داده شده که اصولا در بسیاری موارد چیزی از صنعت گردشگری نمی‌دانند درحالی‌که باید تخصیص اعتبار توأم با کار کارشناسی باشد.

صندوق بی‌برنامه اهمیت ندارد

جدای از موضوعاتی که ناصر کرمی در مورد صندوق توسعه گردشگری می‌گوید نظرات دیگری نیز در میان آژانس دارها مطرح است. هوشنگ غفارپور مدیر یکی از شرکت‌های خدمات مسافرتی و گردشگری که تاکنون از عملکرد صندوق توسعه گردشگری بی‌اطلاع بوده، می‌گوید: اینکه دولت پولی به بخش خصوصی بدهد تا بخش خصوصی با آن پول در حوزه گردشگری مانور بدهد مورد قبول است، ولی بخش خصوصی نیز باید یک پلان تدوین شده برای هزینه‌کرد درست این مبلغ داشته باشد.

غفارپور با تأکید بر اینکه نمی‌داند برنامه‌های صندوق توسعه گردشگری چیست، افزود: در تمام دنیا بخش خصوصی صنعت گردشگری را اداره می‌کند و دولت هیچ دخالتی ندارد. وی افزود: درصورتی که برنامه‌ای برای هزینه‌کرد بودجه صندوق توسعه گردشگری وجود نداشته باشد اصلا موجودیت این صندوق نیز اهمیت ندارد.

کد خبر 177888

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز