همشهری آنلاین: شماری از سازمان‌های مسلمان و بودایی هند روز سه شنبه طی نامه‌ای به نخست وزیر و وزیر امور خارجه این کشور خواستار کمک دهلی نو در توقف قتل عام مسلمانان میانمار شدند.

تشکل ها و سازمان های هند خواستار توقف قتل عام مسلمانان میانمار شدند

به گزارش ایرنا، در این نامه از مانموهان سینگ خواسته شد که نقشی را در توقف کشتار مسلمانان در میانمار ایفا کند.

در این نامه مشترک نوشته شد: گزارشات خبری پی در پی در مورد کشتار مسلمانان روهینگیا در میانمار منتشر شد که این امر موجب ناراحتی مسلمانان هند شده است.

شماری از سازمانهای هندی نسبت به کشتار گسترده مسلمانان توسط بوداییان افراطی در میانمار اعتراض کرده اند و افراد عادی صلح دوست در هند نیز از قتل عام گسترده مسلمانان روهینگیا نگران هستند.

آنها از دولت هند خواستند که به عنوان میانجی از دولت میانمار بخواهد که این کشتار را متوقف سازد.

در ادامه این نامه که توسط 'شاهنواز وارسی' دبیر کل سازمان دانشجویان مسلمان هند، 'کیشور جاگتاپ' رئیس شورای بودیست هند و 'فیروز میتهیبوروالا' رئیس جنبش نجات هند امضا شده است، آمده است: قتل عام انسانها مغایر اصول عدالت، صلح و همزیستی مسالمت آمیز است.

دولت هند به عنوان همسایه ای مسوول و قدرت بین المللی رو به رشد باید به عنوان میانجی عمل کرده و از دولت میانمار بخواهد که خشونت را علیه اقلیت مسلمان این کشور متوقف سازد.

این اقدام همچنین موجب تقویت وجهه کشور هند در جنوب آسیا و در جامعه بین المللی خواهد شد.

'بنابراین، عاجزانه از هند درخواست می کنیم که از دولت میانمار بخواهد که این موضوع را به منظور حفاظت از جان و مال اقلیت ها بررسی کند.'

در ادامه این نامه آمده است: این اقلیت ها باید از حقوق اولیه خود به عنوان شهروند میانمار برخوردار باشند، ولی متاسفانه آنان حتی به عنوان شهروند زادگاه خود شناخته نمی شوند.

رییس جمعیت علمای هند کشتار مسلمانان میانمار را محکوم کرد

رییس جمعیت علمای هند قتل عام مسلمانان در میانمار را به شدت محکوم کرد و خواستار جلوگیری از کشتار جمعی مسلمانان این کشور توسط مجامع بین المللی شد.

به گزارش ایرنا، مولانا سید 'ارشد مدنی' روز سه شنبه ضمن تاکید بر ضرورت جلوگیری فوری از کشتار جمعی مسلمانان میانمار ، افزود: دولت میانمار نه تنها در برابر قتل عام توسط گروه های افراطی بودایی بی تفاوت است، بلکه جامعه جهانی و به ویژه گروه های حقوق بشر نیز سکوت اختیار کرده اند و این واقعیت بسیار تلخ و رنج دهنده است.

این استاد سرشناس'دارالعلوم دیوبند'(بزرگترین حوزه علمیه اهل سنت آسیا) هند از مجامع بین المللی و کشورهای مستقل خواست به منظور جلوگیری از قتل عام مسلمانان میانماری فورا دخالت کرده و جلوی نسل کشی و جنایت علیه بشریت را بگیرند.

مولانا سید ارشد مدنی گفت: مسلمانان همانند بودایی ها ساکنان و شهروندان میانمار هستند و دولت باید برای حفظ جان و مال مسلمانان این کشور اقدام فوری و موثری را انجام دهد.

گفتنی است درخشونت های چند ماه اخیر فرقه ای در میانمار، هزاران نفر از مسلمانان به دست بوداییان افراطی کشته و یا آواره شدند و هزاران زن مسلمان نیز مورد تجاوز قرار گرفته اند.

کشور 75 میلیون نفری برمه یا 'میانمار' حدود 800 هزار نفر جمعیت مسلمان دارد.

کد خبر 177853
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز