همشهری آنلاین: آخرین اندازه‌گیری ضریب‌هوشی توسط یک پژوهشگر نیوزیلندی نشان می‌دهد که افزایش هوشمندی زنان شتاب بیشتری از مردان در سال‌های گذشته داشته است. پیچیدگی جهان مدرن یکی از عوامل مهم در افزایش ضریب هوشی انسان‌هاست.

اندازه‌گیری هوشمندی افراد حدود صد سال است که صورت می‌گیرد. اغلب آزمایش‌ها و اندازه‌گیری‌ها در دهه‌های گذشته نشان می‌دادند که هوش زنان و مردان اختلاف بسیار کمی با یکدیگر دارند. در این اندازه‌گیری‌ها زنان تنها ۵ واحد از مردان عقب‌تر بودند.

پژوهش‌گران سرشناس در زمینه اندازه‌گیری "آی کیو" (ضریب هوشی) بر این باور بودند که این تفاوت ریشه در تبیین‌های ژنتیکی دارد.

در آخرین آزمایشی که در سال جاری صورت گرفته است، ضریب هوشی زنان برای نخستین بار به طور متوسط بالاتر از مردان بوده است. نتایج این اندازه‌گیری در گزارشی از سوی روزنامه "ساندی تایمز" در بریتانیا منتشر شده است.

اندازه‌گیری‌ها در سال‌های اخیر نشان می‌دهند که نسبت تفاوت ضریب هوشی میان مردان و زنان در سال‌های گذشته مستمراَ رو به کاهش بوده است. روزنامه "ساندی تایمز" برای گزارش خود به آزمایشی استناد می‌کند که از سوی جیمز فلین، پژوهشگر نیوزیلندی صورت گرفته است. فلین ده‌ها سال است که به اندازه‌گیری هوش افراد و به‌کارگیری روش‌های جدید برای تعیین ضریب هوشی مشغول است.

در گزارش این روزنامه بریتانیایی آمده است که «در ۱۰۰ سال گذشته ضریب هوشی افراد همواره رو به افزایش بوده ، اما شتاب آن در زنان بیش از مردان بوده است».

تغذیه بهتر و پیچیدگی جهان مدرن

بر اساس اندازه‌گیری فلین «پیچیدگی جهان مدرن طلب می‌کند مغز انسان هرچه بیشتر خود را با داده‌های بیرونی منطبق کند. بدین خاطر ضریب هوشی انسان نیز همواره افزایش یافته است».

به گزارش دویچه‌وله، این پژوهشگر نیوزیلندی در توضیح رشد شتابنده ضریب هوشی زنان می‌گوید: «احتمالاَ رویه زندگی زنان تغییر یافته و همزمان توقع آنان نیز افزایش پیدا کرده است. امروزه زنان مجبورند وظایف متعددی را توامان انجام دهند، از یک سو در حوزه شغلی فعالیت کنند و از سوی دیگر اداره امور خانواده را نیز هنوز بر عهده دارند.»

به گفته فلین یک فاکتور دیگر در زمینه رشد ضریب هوشی زنان این است که «آنان به تدریج به توانایی‌های ذهنی خود پی برده‌اند».

بر اساس گزارش روزنامه "ساندی تایمز"، جیمز فلین قصد دارد که نتیجه آزمایش‌ها و اندازه‌گیری‌های خود را در کتابی انتشار دهد. اما پیش از انتشار این نتایج، باید داد‌ه‌های بیشتری برای توضیح این جهت‌گیری اخیر جمع‌آوری شود. فلین تصریح می‌کند که « جهان مدرن تاثیر خود را تازه بر روی زنان آغاز کرده است».

پژوهش‌های فلین در دهه ۱۹۸۰ نیز توجه بسیاری را به خود جلب کرد. فلین در آن دهه نشان داد که میانگین هوش افراد در کشورهای صنعتی در ۵۰ سال گذشته به طرز چشمگیری افزایش یافته است. وی این افزایش را حدود ۳ تا ۸ درصد برآورد کرده بود.

این پدیده بعدها به نام "بازده فلین" مشهور شد. فلین در اندازه‌گیری‌های خود رشد ضریب هوشی در آلمان را میان سال ۱۹۵۴ تا ۱۹۸۱ حدود ۱۷ واحد برآورد کرده بود. او دو دلیل را برای این افزایش برشمرده بود: نخست بهبود تغذیه و دوم رشد پیچیدگی جامعه مدرن، که هر چه بیشتر انسان را به تفکر انتزاعی وادار می‌کند.

کد خبر 177793
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز