همشهری آنلاین: رییس پژوهشکده کشاورزی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران گفت: ایران توانمندی خوبی در زمینه تولید محصولات ارگانیک دارد و می‌تواند با برنامه ریزی‌های علمی و اصولی بازار جهانی محصولات ارگانیک را تسخیر کند

محصولات کشاورزی ارگانیک

به گزارش ایرنا، محمد رضا سنجابی گفت: ایران دارای توانمندی و ظرفیت‌های بالایی در زمینه تولید و صادرات داروهای دامی کشور با منشا گیاهی و ارگانیک، به خارج از کشور است.

وی اظهارداشت: بدون شک با پتانسیلی که در مورد تولید داروها با منشا گیاهی در کشور وجود دارد، ایران می‌تواند بازار کشورهای امریکای شمالی و اروپایی را در آینده تسخیر کند.

عضو هیات علمی سازمان پژوهش‌ها گفت: در حال حاضر 160 کشور گواهی محصولات ارگانیک را دارا هستند و 37 میلیون هکتار اراضی در دنیا زیر کشت محصولات ارگانیک است و ما باید تلاش کنیم تا سهم خود دراین رقابت جهانی افزایش دهیم. در این عرصه بیشترین سهم برای کشورهای امریکا، آلمان و فرانسه است.

وی ادامه داد: هم اکنون 47 هزار هکتار از اراضی کشور ما زیر کشت محصولات ارگانیک است که از این میزان حدود 40 هزار هکتار به صورت طبیعی است و شامل بادام، انجیر، پسته، انار، شیرین بیان، زعفران و زغال اخته میشود.

سنجانی خاطرنشان کرد: با توجه به پتاسیل بالا در کشور می‌توانیم با برنامه ریزی علمی و اصولی عقب ماندگی کشور را در زمینه تولید محصولات ارگانیک و همچنین داروهای گیاهی در مدت زمان کوتاهی جبران کنیم.

وی گفت: ازاین رو طرح تولید محصولات ارگانیک از سال 1373 در پژوهشکده کشاورزی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی آغاز شده و تا کنون دستاوردهای خوبی داشته است.

رییس پژوهشکده کشاورزی افزود: دراین زمینه با شرکت‌های داروسازی فعال در کشور تفاهم نامه همکاری‌های تحقیقاتی و تجاری سازی تحقیقات با موضوع گیاهان دارویی امضا شده است.

وی با اشاره به اهمیت اجرایی کردن شعار تولید ملی در کشور گفت: ظرفیت در این صنعت به ویژه در زمینه تولید و صادرات داروهای دامی با منشا گیاهی مورد استفاده در مزارع دامپروری ارگانیک داخل و خارج از کشور وجود دارد.

سنجابی یادآورشد: مهم‌ترین موارد مندرج در این تفاهم نامه‌ها، انجام پروژه‌های تحقیقاتی کاربردی برای دستیابی به دستاوردها و محصولات جدید گیاهی و دارویی، تجاری سازی نتایج تحقیقات در زمینه‌های مختلف فرآورده‌های دارویی دامی (با منشا گیاهان دارویی) و فناوری‌های مربوطه، برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه مدت و میان مدت علمی و کاربردی در سطوح مختلف، برگزاری سمینارهای مشترک ملی و بین المللی و استفاده از امکانات و آزمایشگاه حمایتی سازمان پژوهش هاست.

کد خبر 177479
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز