یکشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۱ - ۰۵:۱۱
۰ نفر

گروه ادب و هنر: معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امسال نمایشگاه تخصصی کتاب کودک و نوجوان را در یکی از شهرهای کشور برگزار خواهد کرد.

نمایشگاه کتاب

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد با اعلام این خبر گفت: معتقدم در حوزه نمایشگاهی، 25نمایشگاه استانی خواهیم داشت، البته غیراز نمایشگاه‌ استانی، سه‌‌نمایشگاه «یاد یار مهربان» قطعی شده است که در استان‌های کشور و تهران برگزار خواهد شد. این نکته با توجه به تمرکز برنامه‌های معاونت فرهنگی ارشاد بر نمایشگاه‌های کتاب، اهمیت بیشتری می‌یابد، چرا که این معاونت برای ایام تابستان و نیاز بیش از پیش خانواده‌ها، عملا برنامه دیگری در حوزه کتاب تدارک ندیده است.

به‌طور کلی به‌نظر می‌رسد معاونت فرهنگی برای گسترش کتابخوانی که همواره یکی از دغدغه‌های همه اهالی فرهنگ بوده است، تنها به برگزاری نمایشگاه کتاب می‌اندیشد و راه‌های خلاقانه‌تر و تازه را جست‌وجو نمی‌کند. حالا با گذشت یک ماه از تابستان، هیچ اتفاقی در این عرصه قابل ذکر نیست و اگر هم برنامه‌ای برای نوجوانان و جوانان وجود دارد، بیشتر حاصل برنامه‌ریزی‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری و معاونت فرهنگی اجتماعی آن است.

بهمن دری در گفت‌وگو با باشگاه توانا ادامه می‌دهد: به جز سه‌نمایشگاه یاد یار مهربان، درنظر داریم چهار نمایشگاه تخصصی را در سال‌جاری تقویت کنیم که یکی از این نمایشگاه‌ها، نمایشگاه کتاب «دفاع مقدس» است که در استان «فارس» برگزار می‌شود. به غیراز نمایشگاه‌های تخصصی دانشگاهی و کتاب‌های کاربردی و خارجی، برای برپایی نمایشگاه «کودک و نوجوان» از چند استان به این معاونت‌ پیشنهادهایی شده که بنده معتقدم خود تشکل‌های کتاب کودک و نوجوان اگر همتی در این راستا داشته باشند قطعا به آنها کمک خواهد شد.

تردیدی نیست که برگزاری نمایشگاه‌های کتاب، از جمله راه‌های مناسب برای نزدیک کردن مردم به کتاب است. نمایشگاه شکلی از ارائه کتاب با تخفیف و در شرایط آسان‌تر و نزدیک‌تر است که می‌تواند در یک مقطع کوتاه رابطه خراب مردم و کتاب را بهبود بخشد. اما اساسی‌ترین نکته در برگزاری نمایشگاه، همین مقطعی بودن است که در عین فواید بسیارش، به شکل غیرمستقیم سایر روزهای سال را از دایره توجه مخاطبان خارج می‌کند.

درست همان اتفاقی که در مورد نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران می‌افتد و هر سال هم این اتفاق شکل اغراق‌شده‌تری پیدا می‌کند؛ مردم در تمام طول سال به کتاب و مسائل مرتبط با آن بی‌تفاوتند، چرا که قرار است به نمایشگاه بین‌المللی بروند، پس هر وقت سال که بود، تا اردیبهشت صبر می‌کنند! البته به این موضوع باید نبود هر نوع خطوط ارتباطی دیگر را نیز اضافه کرد.

برنامه‌های صداوسیما به‌عنوان مهم‌ترین رابط مردم با رویدادهای جامعه، عملا کمکی نمی‌کند و تا سطح مسابقه‌های پیامکی یا حرف‌های بیش از اندازه تخصصی، پایین یا بالا می‌رود. موضوعی که در حوزه سینما، به خوبی با برنامه هفت حل شده و در سطح مناسب عموم مردم، به مهم‌ترین رابط مردم و سینما تبدیل شده است.

با همه اینها معاونت فرهنگی مدت‌هاست که رسما به برگزارکننده نمایشگاه و جایزه تقلیل یافته و اداره کتاب این معاونت نیز به سطحی حتی پایین‌تر یعنی متولی ممیزی.ماجرای معرفی 10کتاب خوب به مردم هم که قرار بود ماهانه انجام شود مثل خیلی کارهای دیگر، همان یک‌بار انجام شد و... تردیدی نیست برگزاری نمایشگاه کتاب و جایزه از جمله مهم‌ترین وظایف معاونت فرهنگی است اما بی‌تردید همه آنچه می‌تواند و باید انجام دهد، نیست.

کد خبر 177429

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز