جمعه ۲۳ تیر ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۹
۰ نفر

رضا کلبعلی * ابتدای سال‌جاری بود که مقام معظم رهبری، سال 91را سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامگذاری کردند

این نامگذاری به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، با هوشمندی در حالی صورت گرفت که اقتصاد کشور از سوی معاندان هدف قرار گرفته بود و حمایت از تولید ملی یک نیاز ضروری در شرایط کنونی محسوب می‌شد و از سوی دیگر،‌ نور امید را در دل تمام تولید‌کنندگان در حوزه‌های مختلف ازجمله حوزه فناوری اطلاعات روشن کرد.

همانطور که مقام معظم رهبری نیز در بیانات نوروزی خود فرمودند، نامگذاری ‌این سال در ادامه عناوین سال‌های گذشته، یعنی، جهاد اقتصادی، همت و کار مضاعف و اصلاح الگوی مصرف است.در همین راستا، ایشان در سخنان خود اعلام کردند که در تحقق شعار تولید ملی حمایت از کار و سرمایه ایرانی همه مسئولند و خواستار همکاری صمیمانه مجلس و دولت در تحقق این شعار شدند.

اما در این میان،‌ یکی از حوزه‌هایی که به گفته مسئولان به‌دلیل وجود مغزافزارها و نیروی انسانی بااستعداد و نخبه در آن امکان حضور پررنگ و قوی در بازار داخل و حتی بازارهای بین‌المللی به‌منظور صادرات محصولات تولید این مغزافزارها وجود دارد،‌ حوزه فناوری اطلاعات است.

همچنین، حوزه امنیت فاوا یکی از زیر بخش‌های حوزه فناوری اطلاعات محسوب می‌شود که از سویی به‌دلیل اهمیت موضوع نمی‌توان آن را از خارج تأمین کرد و از سوی دیگر وجود کارشناسان و دانشمندان جوان فعال در این حوزه به‌گونه‌ای است که امروزه با فعالان خارجی این حوزه رقابت می‌کنند.از ویروس «فلیم» می‌توان به‌عنوان نمونه در این حوزه یاد کرد به‌گونه‌ای که کارشناسان خارجی نظیر شرکت کسپرسکی ناچار به پذیرش و اعتراف قدرت ایران در این حوزه شدند.از سوی دیگر، کم نیستند شرکت‌های داخلی توانمندی که در این بخش فعال هستند و با حمایت بخش‌های مختلف نظیر وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، در حال پیاده‌سازی‌ طرح‌های خود هستند.

اما متأسفانه دبیر شورای‌عالی اطلاع‌رسانی در مراسم معرفی برترین وب‌گاه‌های حاکمیتی که مسئولان عالی‌رتبه کشوری نیز در آن حضور داشتند ضمن سخنان خود از یکی از برندهای آنتی‌ویروس خارجی به‌عنوان بهترین برند این حوزه نام برد و گفت که این آنتی‌ویروس مورد تأیید قوه قضاییه نیز قرار گرفته است!

حال در این میان،‌ چند سؤال مطرح است، یکی آنکه چگونه در زمانی که کشور عزم خود را برای حمایت از تولید داخل جزم کرده و تلاش‌های مختلفی از سوی نهادهای مسئول در این حوزه در حال اجرا ست، برخی مسئولان نظیر ایشان اعلام می‌کند، در حال حاضر بهترین ضد‌بدافزار برای ما ضدیک‌بدافزار خارجی (با قید نام) است که در قوه قضاییه نیز این موضوع تأیید شده است.

سؤال دیگر آنکه،‌ اگر فرض را بر این قرار دهیم که نه سال‌جاری به نام سال حمایت از تولید داخل نامگذاری شده، نه توان داخلی تولید نرم افزارهای مورد نیاز در این حوزه را داریم و نه جوانان نخبه و دانشمندی که توانایی انجام کار در این بخش را داشته باشند،‌ آیا درست است که تبلیغ اجناس خارجی را انجام دهیم؟

آیا اینگونه می‌خواهیم از تولیدات ملی در صحنه داخلی حمایت کنیم؟ جالب است بدانید که در جریان همین حمله اخیر ویروس فلیم که به همت جوانان ایرانی جلوی آن گرفته شد، تنها سازمان‌هایی مورد هدف و ضربه قرار گرفتند و به سامانه‌های آنها آسیب وارد شد که از همین آنتی ویروس مورد نظر این مقام مسئول استفاده کرده بودند و بقیه سازمان‌ها آسیبی ندیدند.


*کارشناس حوزه فناوری اطلاعات

کد خبر 177256
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز