همشهری آنلاین: مدیر دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست گفت: استاندارد ملی پلاستیک‌های زود تجزیه پذیر تدوین شد و تا پایان شهریورماه امسال به دستگاه‌های مسئول و تولید کنندگان ابلاغ می‌شود

تدوین استاندارد ملی پلاستیک‌های زود تجزیه پذیر

امروز 21 تیرماه به عنوان ' روز خرید بدون نایلکس ' نامگذاری شده است.

به گزارش ایرنا، فرهاد پورمحمد سخا، مدیر دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: پلاستیک‌های موجود به مدت 200 تا 300 سال در طبیعت باقی می‌مانند و در این مدت خسارات جبران ناپذیری را به طبیعت و محیط زیست وارد می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: ماندگاری طولانی مدت پلاستیک‌ها در طبیعت باعث تخریب محیط زیست می‌شود بنابراین مسوولان باید به فکر چاره باشند و تلاش کنند تا این محصولات را به وسیله سلولز و نشاسته تولید کنند اما تولید پلاستیک به وسیله نشاسته و سلولز تاکنون موفق نبوده وآن طور که باید، این محصول به عنوان محصول جایگزین موفقیت کسب نکرده است .

پورمحمد سخا افزود: بعد از این تلاش شده است تا فناوری تولید پلاستیک‌های زودتجزیه پذیر به دست آید که این فناوری در انحصار برخی کشورهای پیشرفته و توسعه یافته قراردارد .

وی گفت: سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این زمینه موفقیت‌های خوبی کسب کرده است و محققان این سازمان توانسته‌اند با همکاری سازمان ملی استاندارد، ' استاندارد ملی پلاستیک‌های زودتجزیه پذیر ' را تدوین کند و این استاندارد به زودی ابلاغ خواهد شد.

مدیر دفتر آب و خاک سازمان محیط زیست اظهارداشت: همچنین با همکاری بخش خصوصی در فناوری تولید پلاستیک‌های زود تجزیه پذیر توفیق داشته‌ایم و در حال حاضر این نوع محصول در کشور تولید می‌شود اما هنوز به آن حدی نرسیده که جوابگوی نیاز کشور باشد.

وی گفت: ماندگاری پلاستیک‌های زودتجزیه پذیر در طبیعت سه تا پنج سال است که این رقم بدون شک با رقم 200 تا 300 سال قابل مقایسه نیست.

پورمحمد سخا تاکید کرد: با توجه به نیاز کشور و اهمیت حفظ محیط زیست باید تلاش شود تا تولید پلاستیک‌های زود تجزیه پذیر به حد کافی برسد . استانداردهای تدوین شده ، تولید کنندگان را ملزم می‌کند حداقل یک تا دو سال بعد از ابلاغ، تمام ظروف یک بار مصرفی که تولید می‌کنند، زودتجزیه پذیر باشد.

کد خبر 177091
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز