همشهری آنلاین: این شرایط به نفع هیچ کس نیست و توصیه می‌کنیم کشورهای منطقه با احتیاط کامل عمل کنند، زیرا یک تصمیم اشتباه می‌تواند منجر به یک فاجعه منطقه‌ای بشود.

وزیرامور خارجه کشورمان در کنفرانس مشترک خبری با کوفی عنان، گفت: امیدواریم که همینطور که ایران جزئی از راه حل است کشورهای دیگر نیز جزئی از راه حل باشند نه جزئی از مشکل مردم سوریه.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت امو رخارجه، صبح امروز علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران و کوفی عنان نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه در کنفرانس خبری با حضور خبرنگاران به تشریح دیدگاه‌های خود در خصوص بحران سوریه پرداختند.

دراین کنفرانس که با حضور گسترده خبرنگاران داخلی و خارجی همراه بود، علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه آقای کوفی عنان تا به امروز به تعهداتی که در مقابل حل بحران سوریه داده پایبند بوده است، اظهار کرد: همین بی‌طرفی ایشان موجبات خشم برخی از کشور‌ها را فراهم آورده است.

وی افزود: از آقای کوفی عنان انتظار داریم با صبر و حوصله این بار را به مقصد برساند و در جهت حفظ ثبات در منطقه تلاش جدی کند و مردم سوریه را از این بحران تصنعی ایجاد شده رهایی بخشد.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: در رابطه با مساله سوریه به طور مفصل گفتگو کردیم و ایشان متعهد شدند بحران سوریه را به صورت واقع گرایانه بررسی کنند.

علی اکبر صالحی خاطرنشان کرد: موضع جمهوری اسلامی در این رابطه کاملا روشن است و مردم سوریه مثل همه مردم حق برخورداری از حقوق اساسی و مدنی در یک جامعه را دارند.

وزیر امور خارجه کشورمان از حق انتخابات آزاد تعدد احزاب، آزادی و استقلال به عنوان حقوقی نام برد که مردم سوریه باید از آن برخوردار باشند.

وی در عین‌حال خاطرنشان کرد: بشار اسد این قول را داده که به خواسته‌های مردم سوریه عمل کند و قدم‌هایی نیز در این راستا برداشته است. اما دخالت‌های نابه جای دیگران باعث شده وضع کنونی در موضوع سوریه به وجود بیاید همه باید دست به دست هم بدهند و نگذارند بحران شرایط ناگواری به وجود آورد.

صالحی تاکید کرد: نباید بگذاریم این شرایط که شرایط بدی است بد‌تر بشود و این موضوع تمام هم و غم ما است.

وی افزود: این شرایط به نفع هیچ کس نیست و توصیه می‌کنیم کشورهای منطقه با احتیاط کامل عمل کنند، زیرا یک تصمیم اشتباه می‌تواند منجر به یک فاجعه منطقه‌ای بشود.

صالحی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همانطور که اعلام کرده جزئی از راه حل است و امیدواریم بقیه کشور‌ها نیز جزئی از راه حل باشند نه قسمتی از مشکل سوریه.


کوفی عنان: در سوریه باید دولتی داشته باشیم که بتواند اوضاع را کنترل کند

کوفی عنان هم در این مصاحبه خبری در پاسخ به سوالی درباره موضوع خلع سلاح مخالفین در سوریه و موضع عربستان و قطر که گفته‌اند همچنان به تسلیح مخالفین ادامه می‌دهند، گفت: سازمان ملل تلاش کرده خشونت‌ها به پایان برسد و ما می‌خواستیم تمام گروه‌های درگیر خشونت‌ها را پایان دهند، اگر می‌خواهید درگیری‌ها پایان یابد، باید تمام افراد مسلح سلاح خود را به زمین بگذارند، زیرا دوست نداریم این منازعه بیش از این مسلحانه شود.

کوفی عنان تاکید کرد: سلاح در دست گرفتن راه حل نیست و در زمینه خلع سلاح این موضوع اهمیت دارد که همه همکاری کنند تا سلاح‌ها جمع آوری شوند.

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه تاکید کرد: دولت فعلی باید استفاده از سلاح‌های گرم را کنترل کند و ما باید یک دولت داشته باشیم که بتواند اوضاع را کنترل کند.

کوفی عنان درباره نقش ایران در پروسه صلح در سوریه با بیان اینکه ایران نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌کند، خاطرنشان کرد: پروسه سیاسی باید تمام گروه‌ها را به پای میز مذاکره بکشاند واین نکته‌ای کلیدی است.

وی افزود: در طرح شش بندی که بیش از این ارائه داده‌ام تاکید کردم افراد دستگیر شده باید آزاد شوند و خشونت‌ها به پایان برسد. مردم سوریه باید درباره آینده تصمیم بگیرند و ایران می‌تواند نقش مثبتی در این زمینه ایفا کند.

کوفی عنان درباره نشست دیروز خود با بشاراسد و جزئیات مذاکرات در سوریه با بیان اینکه نمی‌توانم جزئیات زیادی را بیان کنم، خاطرنشان کرد: فقط می‌توانم بگویم قرار شد خشونت‌ها متوقف شود و همچنین بشاراسد گفت، می‌خواهد در نقاطی از سوریه خشونت‌ها را متوقف کند و این موضوع به مرور به نقاط دیگر کشور گسترش یابد.

کد خبر 176967
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز