همشهری آنلاین: این مجموعه آموزشی- پژوهشی در سال 1353 به صورت یک واحد آموزشی غیرانتفاعی به منظور ایجاد دوره‌های آموزش کشاورزی با نام مدرسه عالی مهندسی کشاورزی تاسیس شد.

آشنایی با دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری

رشته‌هایی که در بدو تأسیس پذیرای دانشجو گردید، رشته‌های کشاورزی عمومی، جنگل و مرتع و دامپروری بود. در سال 1358 این مرکز آموزش عالی به همراه چند مرکز دیگر زمینه‌ساز ایجاد دانشگاه مازندران به مرکزیت شهر بابلسر گردیدند.

پس از ارتقاء امکانات و قابلیت‌های مورد نیاز یک موسسه آموزشی، از اواخر سال 1376 دو دانشکده علوم کشاورزی و منابع طبیعی به طور منفک از هم مجوز تأسیس دریافت نمودند و از سال تحصیلی 79-1378 نیز رسماً فعالیت آموزشی خود را آغاز کردند.

با پیگیری‌های مدیران و کارشناسان ذیربط در سال 1383 موافقت اصولی تاسیس مجتمع آموزش عالی علوم کشاورزی و منابع طبیعی اخذ گردید.

در آغا ماه‌های سال 1384، چهار دانشکده علوم زراعی، مهندسی زراعی، علوم دامی و شیلاتو منابع طبیعیبه طور مستقل آغاز بکار نموده که خود سبب تجهیز و هموار نمودن راه تعالی حوزه‌های متعدد تخصصی در دانش کشاورزی و منابع طبیعی بوده است.

در همین راستا، متولیان در امر آموزش و پژوهش تصمیم به راه‌اندازی پژوهشکده‌هایی در سطح مجتمع نمودند که پژوهشکده برنج و مرکبات و پژوهشکده مطالعات اکوسیستم‌های خزری دستاوردهای مبارک پیگیری‌های مجدانه ایشان بوده است.

در پژوهشکده برنج و مرکبات، ساماندهی و اجرای طرح‌های علمی و پژوهشی برای دو محصول عمده زراعی و باغی استان یعنی برنج و خانواده مرکبات به تحقق پیوست که خود منجر به پیشبرد امر نیل به خودکفایی و دستیابی به استانداردهای کیفیت تولید و تأمین نیازهای غذایی استان، کشور و حتی ارائه تصاویر روشنی از دورنمای صادرات محصولات استراتژیک استان در آینده خواهد بود.

این پژوهشکده که در بطن این مرکز آموزشی واقع گردیده، علاوه بر دارا بودن ساختار مدیریتی و سازمانی مستقل، دارای چند زیرمجموعه و هسته‌های پژوهشی نظیر بهنژادی، ژنتیک و بیوتکنولوژی و مهندسی زراعی می‌باشد.

پژوهشکده اکوسیستم‌های خزری نیز با مطالعه زیرشاخه‌هایی چون شناخت اکوسیستم‌های جنگلی، اکوسیستم‌های آبی، فرآورده‌های اکوسیستم‌ها، اکوسیستم‌های مرتعی و مسائل زیست‌محیطی، راه توسعه و احیا منابع طبیعی استان را پیگیری می‌نماید و با هدایت پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و برگزاری کارگاه‌های پژوهشی برای کارشناسان دستگاه‌های اجرایی و ارائه همایش‌های علمی داخلی و بین‌الملی مسیر پویندگی و تعالی علمی را هموار می‌نماید.

دانشکده های علوم زراعی، مهندسی زراعی، علوم دامی و شیلات و منابع طبیعی در این دانشگاه با بیش از 2500 دانشجو در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی، نقش موثری در پرورش دانش‌آموختگان در حوزه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ایفا نمودند. این دانشگاه با 114 عضو هیات علمی هدایت و آموزش این دانشجویان را بر عهده گرفته است.

منبع مورد استفاده برای این مدخل

کد خبر 176935
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز