گروه‌بورس: سناریوی تعلیق بانک‌های فعال در فرا‌بورس با ادغام بانک تات با سه‌مؤسسه دیگر تکمیل شد اما وضع حداقل 14هزار سهامدار سه‌بانک آریا، آرین و تات در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

به گزارش همشهری، پس از برملاشدن ماجرای اختلاس سه‌هزار میلیارد تومانی، سهام بانک آریا به حال اغما فرو رفت. این پذیره‌نویسی 100میلیارد تومانی که باعث ضرر سهامداران این بانک شد پای پرونده اختلاس را به بازار سرمایه هم باز کرد. ماجرا از این قرار است که سهام این بانک در فرا‌بورس فروخته شد، هنوز با وجود گذشت ماه‌ها از افشای این ماجرا، تکلیف سهامداران این بانک روشن نیست.

به غیراز این بانک، ماجرای پذیره‌نویسی بانک الکترونیک آرین هم در‌بورس جالب توجه بود؛ این بانک به‌دلیل فروش سهامش در فرا‌بورس سه‌هزار سهامدار دارد، اما شورای پول و اعتبار مجوز فعالیت این بانک را صادر نکرد و این موضوع باعث شد تا سهامداران این بانک، ماه‌ها برای دریافت پول خود سرگردان باشند. هنوز هم تکلیف سهامداران این بانک روشن نیست.

اما با طی‌شدن ماجرای بانک‌های آرین و آریا، این بار نوبت به بانک تات با 11هزار سهامدار رسیده است. در تازه‌ترین رویداد براساس رای شورای پول و اعتبار، بانک تات باید با دو مؤسسه اعتباری صالحین و آتی ادغام شود. حال پرسش اینجاست که تکلیف سهامداران بانک تات که پیش از این سهام این بانک را در فرابورس خریداری کرده‌اند چه می‌شود و آیا با ادغام این سه‌بانک در یکدیگر که منجر به افزایش سرمایه بانک تازه تاسیس می‌شود از میزان سهامشان کاسته خواهد شد. پرسش دیگر این است که چرا سرنوشت همه بانک‌هایی که سهامشان به فرابورس منتقل می‌شود، این چنین می‌شود؟ آیا نظارت دقیقی برای پذیرش سهام شرکت‌ها در فرابورس وجود ندارد؟

در عین حال با وجود آنکه مجوز بانک تات لغو شده و قرار است بانک جدیدی به نام بانک آینده شروع به فعالیت کند اما به‌دلیل الزامات سازمان‌بورس، تشکیل این بانک جدید با ابهاماتی مواجه شده است که سرنوشت سهامداران بانک تات را پیچیده‌تر می‌کند.

اگرچه تغییر نام بانک تات به بانک آینده در تمامی شعب این بانک در حال انجام است اما هنوز جزئیات ادغام توسط بانک مرکزی اعلام نشده و مشخص نیست که این ادغام به چه صورت قرار است اتفاق بیفتد؟ تکلیف 11هزار سهامدار این شرکت چگونه است ؟نظر سازمان‌بورس به‌عنوان نهاد ناظر شرکت‌های سهامی عام در این خصوص چیست و آیا اساسا ادغام یک شرکت سهامی عام با شرکت‌های سهامی خاص امکان‌پذیر است؟ ترکیب سهامداری و نحوه ارزشگذاری این شرکت چه می‌شود؟

راهکار‌های تجدید نظر برای اخذ مجوز

در همین رابطه، روز گذشته مدیرعامل‌بورس درباره سرنوشت یکی از این سه‌بانک یعنی بانک آرین اظهارنظر کرد و گفت: امکان بررسی مجدد مجوز فعالیت بانک آرین وجود دارد.مصطفی امید قائمی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به مصاحبه رئیس‌کل بانک مرکزی درخصوص افزایش سرمایه دوباره بانک آرین به 400میلیارد تومان گفت: چندی پیش رئیس‌کل بانک مرکزی اظهارنظری بابت تجدید نظر در مورد آغاز به کار بانک آرین بعد از افزایش سرمایه به 400 میلیارد تومان کرد که این مسئله گامی مثبت در راستای حمایت از سهامداران بانک آرین است. وی گفت: بانک الکترونیک آرین با اجازه بانک مرکزی و پس از طی مراحل قانونی، مجوز پذیره‌نویسی دریافت و در چارچوب ضوابط مقرر سهام خود را عرضه و پذیره‌نویسی کرد و پس از بررسی لازم اجازه ثبت بانک از سوی بانک مرکزی صادر شد.

سهامداران نباید متضرر شوند

حسین فهیمی، معاون حقوقی سازمان‌بورس در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص بانک تات و ادغام آن گفت:تخلف این بانک به زمان تاسیس آن برمی‌گردد که ترکیب سهامداری قانونی یعنی مالکیت پنج‌درصد اشخاص حقیقی و 10درصد اشخاص حقوقی را رعایت نکردند. او اعلام کرد: در چنین شرایطی فقط تلاشمان این است که در جریان ادغام و تغییر ترکیب سهامداری، سهامداران خرد متوجه ضرر و زیان نشوند.

کد خبر 176534
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز