پنجشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۱ - ۰۶:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیر عامل سازمان بهره‌وری انرژی ایران گفت: جمعیت ایران یک درصد از جمعیت جهان است اما 2درصد از کل انرژی در جهان را مصرف می‌کند.

خانه سبز

به گزارش واحد مرکزی خبر، سعید مهذب ترابی در همایش مصرف بهینه انرژی افزود: محققان در دنیا ثابت کرده اند، حدود 58 درصد امکان صرفه جویی درانرژی وجود دارد بر این اساس در کشور ما نیز سالانه 14 تا 15 میلیون دلار امکان صرفه جویی انرژی در کشور وجود دارد که سهم عمده ای از آن مربوط به بهینه سازی مصرف است .

وی گفت: سهم صنعت از مصرف انرژی 22 درصد؛ ساختمان‌های عمومی تجاری و خانگی 36درصد و سهم حمل و نقل 27درصد است.
مدیر عامل سابا امکان صرفه جویی انرژی در بخش صنعت را بین 15 تا 30 درصد، در بخش ساختمان 10 تا 30 درصد و بخش حمل و نقل را 25 درصد اعلام کرد.
مهذب ترابی افزود: با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها مصرف برق در بخش خانگی در سال 1390 نسبت به سال 1389 حدود 2 هزار میلیون کیلووات ساعت صرفه جویی شد و این در حالی است که به تعداد مشترکان یک میلیون مشترک اضافه شده بود.
وی گفت: میزان مصرف هر مشترک در سال 1389 حدود 2هزار و 900کیلو وات ساعت بوده که در سال گذشته این رقم به 2 هزار و550 کیلووات ساعت رسیده است.
مهذب ترابی افزود: از نظر زیر ساخت های قانونی مشکل وکمبودی برای بهینه سازی مصرف انرژی در کشور وجود ندارد .
مدیرعامل سابا با اشاره به تجارب بین المللی درخصوص بهره وری انرژی گفت: تا سال 2015 سهم عمده از انرژی مصرفی در جهان از انرژی های تجدید پذیر تامین خواهد شد.
مهذب ترابی ادامه داد: مردم ایران با وجود اینکه یک درصد جمعیت جهان را تشکیل داده اما 2 درصد مصرف نفت و چهار درصد از مصرف گاز جهان و در مجموع 2 درصد از کل مصرف انرژی را به خود اختصاص داده اند.
مدیرعامل سابا با تاکید بر لزوم ارتقا فناوری گفت: برآوردها نشان می دهد تا سال 2020 بین 67 تا 70 درصد از روشنایی منازل را لامپ های ال ای دی تامین خواهند کرد و در ایران هم طی برنامه پنجم و ششم توسعه کشور؛ لامپ هایی ال ای دی جایگزین خواهند شد.
مهذب ترابی افزود: در زمان کنونی 30 میلیون دستگاه یخچال در کشور به برق متصل است که دارای رتبه انرژی F است و مصرف این یخچال ها دو برابر یخچال ها با رتبه انرژی آن A است.
وی گفت: تقاضای برای یخچال در کشور سالانه یک میلیون و500 هزار دستگاه است که ازاین تعداد یک میلیون دستگاه در داخل کشور ساخته و 500 هزار دستگاه وارد می شود.
مهذب ترابی ادامه داد: سازمان بهره وری انرژی ایران یک میلیون و200 هزار دستگاه را تحت پوشش قرار داد و یخچالهایی که طی امسال و سال آینده وارد بازار می شوند دارای رتبه انرژی A و B خواهند بود.

کد خبر 176284

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز