یکشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۱ - ۰۴:۴۵
۰ نفر

گروه ادب و هنر: سرانجام واگذاری خانه آقای بازیگر برای تبدیل به موزه به شهرداری شمیران نهایی شد.

عزت الله انتظامی

 شهریور‌ماه سال گذشته عزت‌الله انتظامی به ایسنا اعلام کرد که خانه‌اش را به شهرداری شمیران تحویل داده و قرار است تغییر و تحولاتی برای مناسب‌سازی‌ فضای خانه برای تبدیل به موزه، در آن انجام شود. به گفته بازیگر فیلم‌های «گاو»و «هامون» برای نخستین بار است که در هنر و سینما چنین اتفاقی می‌افتد و خانه شخصی هنرمندی تبدیل به موزه می‌شود.انتظامی درباره این خانه گفته بود: «من در این خانه خاطرات زیادی دارم و دوست ندارم از بین برود. می‌توانم اینجا را به قیمت زیادی بفروشم یا اگر پنج طبقه ساخته شود پنج واحد 160 - 150 متری به من می‌دهند، اما دوست ندارم این اتفاق بیفتد.»

این امر به گفته رئیس اداره املاک و مستغلات شهرداری منطقه یک به‌منظور ارج نهادن به پیشکسوتان و هنرمندان کشورمان و همچنین احیا و احداث خانه موزه در نقاط مختلف شهر تهران صورت گرفته است. جواد عزیزی در ادامه تصریح کرد: با حضور استاد عزت‌الله انتظامی در اداره املاک و مستغلات شهرداری منطقه یک خانه وی به‌منظور بهره‌برداری فرهنگی به‌عنوان خانه موزه، تملک و تحویل معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه یک شد.سال 49 انتظامی با فروش خانه 100متری در یوسف‌آباد خانه‌ای در قیطریه با کمک وام بانکی به مبلغ 315 هزارتومان خرید؛ خانه‌ای که خاطرات بسیاری را با خود دارد، خانه‌ای که او به همراه خانواده‌اش نزدیک به 40 سال در آن زندگی کرده اند: «همزمان با اکران فیلم گاو به این خانه که 451/5 متر مساحت دارد نقل مکان کردیم و سایر فیلم‌هایی که بازی کردم صحبت‌های اولیه‌اش در همین حیاط شده است. افرادی چون علی حاتمی، ناصر تقوایی، داریوش مهرجویی و بهمن فرمان‌آرا به اینجا آمدند و با هم صحبت کردیم.»انتظامی که در جایگاه عضو خانه تئاتر همواره برای حل مشکلات اداره تئاتر وتالار سنگلج با شهرداری وارد تعامل شده است، این خانه را با تمام وسایلش به شهرداری تحویل داد؛ «این خانه و وسایلش با موزه شدن ماندگار خواهد شد و در نبودم می‌تواند یادگاری باشد.»

ملک این هنرمند پیشکسوت به مساحت 451/5 مترمربع در محدوده ناحیه هشت شهرداری منطقه یک قرار دارد که به‌عنوان موزه عمومی با کلیه وسایل توسط شهرداری خریداری شده است؛ امری که به گفته رئیس اداره املاک و مستغلات شهرداری منطقه یک باز ادامه دار خواهد بود: «متولی شروع این اقدام شهرداری تهران و منطقه یک بوده و در برنامه‌های آینده نیز محل سکونت شخصیت‌های علمی، هنری و فرهنگی کشورمان که در آن عمری از فعالیت خود را سپری کرده‌اند، تملک شده و به‌عنوان میراث فرهنگی و هنری به آن ارج می‌نهد.»بازیگر فیلم‌های «خانه خلوت»، «بانو»، «روسری آبی»و«روز واقعه» که بخشی از فعالیت این روزهای خود را به امور هنری اختصاص داده است به خانه موزه شهید مطهری وشریعتی اشاره دارد؛ «من این خانه‌ها را دیده‌ام، اما اینجا با توجه به وسایل و عکس‌های زیاد و قدیمی که موجود است، می‌تواند بسیار غنی باشد. چیزهایی در اینجاست که در هیچ جا نیست، مانند بروشورهایی از هنرهای دراماتیک که به تاریخچه این هنرها می‌پردازد و بسیار ارزشمند است؛ ضمن اینکه خیلی‌ها این کار من را پسندیدند.»پیش از این انتظامی اعلام کرده بود که قرار است با کمک بهروز غریب‌پور فضاسازی لازم برای تبدیل به موزه انجام شود. از سوی دیگر یک طبقه هم روی خانه احداث می‌شود تا این خانه تبدیل به سالن نمایش ‌شود. حال پس از گذشت مدتی این وعده تحقق یافته است.

این بازیگر که در میان مردم و البته هنرمندان به آقای بازیگر معروف است در یادداشتی درخصوص خانه موزه‌اش برای ایسنا نوشت: «خوشحال هستم که در تمام مدت 40سال که با خانواده‌ام اینجا زندگی می‌کردم فقط به کارهای فرهنگی و هنری (سینما و تئاتر) پرداخته‌ام. آرزو داشتم برای موزه شخصی و فعالیت‌های هنری اختصاص پیدا کند. به امید خدا ان‌شاءالله.»

کد خبر 175757

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز