همشهری‌آنلاین: مسئولان زندان برزیل در یک ابتکار مثال‌زدنی، چهار روز از زندان محکومان را کم می‌کنند، اگر آنها بتوانند کتابی را خوب بخوانند.

به گزارش ایبنا به نقل از رویترز، در چهار زندان فدرال برزیل، که بدنام‌ترین و خطرناک‌ترین زندانی‌ها را در خود جای داده‌اند، برنامه‌ای در حال انجام است که به زندانی های واجد شرایط اجازه می‌دهد تا در نهایت 48 روز در سال را از محکومیت خود کم کنند.

این یعنی چهار روز برای هر کتاب، با خواندن حداکثر یک کتاب در هرماه. علاوه بر خواندن کتاب‌ها، که باید از موضوع‌های مختلف ادبی مانند فلسفه، علم و یا کلاسیک انتخاب شوند، زندانی‌ها باید مقاله‌ای درباره هر کتاب بنویسند تا هیات مخصوصی که برای سنجش میزان آمادگی هر زندانی برای این پروژه تشکیل شده، این مقاله ها را بررسی کنند. در صورت قابل قبول بودن این مقاله، چهار روز از زمان محکومیت زندانی، کاسته می‌شود.

وبلاگ نیویورک دیلی به این نکته اشاره کرده است که این نخستین باری نیست که از ادبیات به عنوان یک مشوق برای زندانی‌ها استفاده شده است؛ در اواسط ماه «می» نیز یک قاضی حکمی را صادر کرد که بر طبق آن یک مرد 23 ساله که سعی کرده بود به یک مامور فدرال یک خمپاره انداز بفروشد آزاد می‌شد، به شرطی که حداقل یک ساعت در روز مطالعه کند و نیم ساعت هم مقاله‌ای درباره مطالعه‌اش بنویسد. در همین حال مامور پیگرد قانونی به مساله استفاده از مواد مخدر توسط این متهم اشاره کرد و با کمک سابقه جنایی‌اش سعی کرد او را در زندان نگه دارد که موفق نشد.

مسوولان قضایی برزیل می‌گویند به این ترتیب افرادی که از زندان بیرون می آیند، انسان‌های بهتری نسبت به قبل هستند.

more

  سرگذشت زندان منتشر شد

به گزارش همشهری‌آنلاین با توجه به اینکه تاکید مقامات بالای نظام بر ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است،پسندیده‌است که مسئولان زندان‌های ایران چنین تجربه‌ای را مورد عنایت قرار دهند. ضمن انکه ما در سنت و سیره اسلامی خود داشتیم شیوه ای را که پیامبر اکرم(ص)در برابر اسیران جنگی که از سواد برخوردار بودند، دستورالعملی را قرار داده بودند که هر اسیری که بتواند یک مسلمان را باسواد کند، می‌توانست آزادی خود را به دست آورد.

کد خبر 175553
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز