گروه محیط‌زیست- اسدالله افلاکی: روز گذشته رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست شماری از خبرنگاران را به دفتر خود در پارک پردیسان فراخواند تا گزارشی از اجلاس اخیر ریو+ 20بدهد.

جنگل ابر

در حالی‌که پس از پایان سخنانش ناچار شد درباره مجوز ساخت جاده ابر به خبرنگاران پاسخ دهد. ساخت جاده در جنگل ابر که طی سال‌های گذشته خبرساز شده و مخالفت کارشناسان و سازمان جنگل‌ها و مراتع را به‌دنبال داشت، با اعلام موافقت محمد جواد محمدی‌زاده، طی روزهای اخیر دوباره انتقاد کارشناسان و طرفداران محیط‌زیست را برانگیخت. پس از اینکه کارشناسان محیط‌زیست بار دیگر ساخت این جاده را مخرب این بخش از جنگل‌های هیرکانی دانستند، دیروز نیز 37نفر از نمایندگان مجلس، در تذکری کتبی به رئیس‌جمهور خواستار حفظ جنگل ابر در برابر جاده‌سازی‌ شدند.

جاده ابر، سؤال مشترک خبرنگاران

پس از گفته‌های محمدی‌زاده، اعضای کمیته ملی توسعه پایدار مباحثی مرتبط با اجلاس ریو و چگونگی بومی کردن سند این اجلاس را مطرح کردند سپس نوبت به طرح پرسش خبرنگاران رسید.«چرا سازمان محیط‌زیست با احداث جاده در جنگل ابر موافقت کرده است؟» این پرسش مشترک همه خبرنگاران بود، آن هم همزمان با انتشار خبر تذکر 37 نماینده مجلس به رئیس جمهور برای حفظ جنگل ابر. محمدی‌زاده در پاسخ به این پرسش، گفت: بخش عمده دغدغه خبرنگاران ناشی از اطلاعات ناکافی و غیرمستندی است که از مجاری نادرست در اختیار آنها قرار می‌گیرد.رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ، پس از آن لیستی در دست گرفت و شروع به خواندن تیتر اخبار و مطالبی کرد که طی چندروز اخیر در انتقاد به موافقت وی با احداث جاده ابر در رسانه‌ها و سایت‌ها درج شده است ازجمله او به تیتر‌هایی چون «تغییر موضع غیرمنتظره رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست» ، «ببر می‌آورند و جاده احداث می‌کنند و «یک داغ ننگ بس است در عمر آدمی» اشاره کرد تا نشان بدهد که مطالب مرتبط با جنگل ابر را پیگیری می‌کند. در عین حال، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست برخی نقدهای منتشر شده را مثبت ارزیابی کرد اما برخی را به دور از انصاف دانست و افزود: جاده‌ای که می‌خواهد علی آباد را به شاهرود وصل کند سابقه هفت ساله دارد. گزینه‌ای را که وزارت راه وشهرسازی دنبال می‌کرد گزینه‌ای بود که 24کیلومتر آن از مناطق جنگلی عبور می‌کرد و باعث تخریب 177هکتار رویشگاه‌های جنگلی می‌شد به همین دلیل سازمان با آن گزینه به‌شدت مخالفت کرد و نه‌تنها مجوزی صادر نکردیم که اصرار کردیم گزینه‌ای را انتخاب کنند که تخریب آن حداقل باشد.

سازمان جنگل‌ها مسئول است نه محیط‌زیست

محمدی‌زاده در ادامه گفت: بعضی می‌گویند چرا اجازه ساخت جاده درجنگل صادر می‌کنند. اولا این منطقه تحت حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور است نه سازمان حفاظت محیط‌زیست و بالطبع سازمان جنگل‌ها باید در این زمینه پاسخگو باشد. وی تصریح کرد: اگر جاده‌ای در حد بزرگراه،آزاد راه و از نوع درجه یک دسترسی باشد نیاز به ارزیابی زیست‌محیطی دارد اما جاده مورد نظر (جاده ابر) جاده درجه دو روستایی است که نیاز به ارزیابی زیست‌محیطی هم ندارد. در واقع این جاده پاسخگوی نیاز اهالی روستا برای دسترسی به شهر، به بیمارستان و تأمین ضروریات مورد نیاز است. ضمن آنکه جاده از جایی عبور ‌می‌کند که قبلا مسیر لوله گاز عبور کرده و هیچ مسیر جدیدی احداث نمی‌شود. مجوز اصلاح و ترمیم این راه نیز یکسال ونیم پیش صادر شد. محمدی‌زاده در واکنش به اینکه گفته می‌شود درختان با ارزش سرخدار در احداث جاده ابر نابود می‌شوند ، گفت: اگر در طول این مسیر روستایی حتی یک درخت سرخدار پیدا کردید من جایزه می‌دهم. گونه‌های باارزش جنگلی در فاصله هفت و 9کیلومتری این مسیر قرار دارند و هیچ خطری آنها را تهدید نمی‌کند.

وی افزود: قبلا جاده را از سمت سمنان در اراضی مرتعی آغاز کردند که با شکایت سازمان محیط‌زیست متوقف شد اما اکنون که به تصویب رسیده فقط یک عرصه 3200متری تخریب و به مسیر دسترسی فعلی متصل می‌شود که حد فاصل اراضی جنگلی تا محل عبور لوله گاز در کنار گذر روستای شیرین آباد است واقع شده و 463متر آن اراضی ملی و بقیه آن مستثنیات مردم است. محمدی‌زاده شمار درختان قطع‌شده را به استناد گزارش میدانی سازمان جنگل‌ها ومراتع کشور 32اصله عنوان کرد و گفت: طبق مصوبه ، مجری طرح باید پنج برابر درختان قطع شده در منطقه درخت بکارد.

وی با تأکید براینکه جاده مورد بحث یک راه روستایی است گفت: این راه پنج متر عرض دارد و دو شانه خاکی برای جاده به عرض 75سانتی‌متر درنظر گرفته شده است براین اساس عرض این راه روستایی حداکثر به هفت متر می‌رسد. درعین حال سازمان محیط‌زیست ارتقای جنگل ابر به منطقه حفاظت شده را دنبال می‌کند تا تغییر کاربری مغایر با معیارهای زیست‌محیطی در آن صورت نگیرد.

محمدی‌زاده درباره جاده گزوئیه که از قلب منطقه حفاظت بافق(استان یزد) عبور می‌کند گفت: اهالی منطقه برای تعریض و آسفالت راهی که از قبل در این منطقه وجود داشته فشار آوردند اما سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌دلیل اینکه منطقه زیستگاه‌ مهم یوزپلنگ است با تعریض و آسفالت موافقت نکرده و با ترمیم راه موجود آن هم در محل‌هایی که مسیر دچار شکستگی شده موافق است.

کد خبر 175357

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز