گروه ادب و هنر: رحمت امینی که حدود سه ماه است به مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری آمده است دیروز با خبرنگاران به گفت‌وگو نشست تا اهداف و برنامه‌های این مرکز را تشریح کند.

نشست - حوزه هنری

او در پاسخ به سؤال ایسنا درباره اینکه حوزه هنری قرار است در تئاترها هم همچون سینما، نظارت مجددی داشته باشد گفت: «وضعیت سینما متفاوت است اما در تئاتر قطعاً چنین نخواهد بود.»

همچنین او قول داد سالن‌های زیر پوشش حوزه هنری همواره در طول سال فعال باشند و همیشه نمایش‌هایی برای مخاطبان به صحنه برود. به همین دلیل او درباره فعال کردن سالن‌های تئاتر حوزه هنری گفت: از همین جا به مخاطبان قول می‌دهم که هیچ مخاطبی در طول سال بدون نمایش نماند و همیشه یکی از سالن‌های ما فعال باشد.

او با اشاره به تأکید حوزه هنری بر اجرای آثار مربوط به انقلاب، دفاع‌مقدس و تئاتر دینی اضافه کرد: حتی همین اجراها را از انحصار مناسبت‌ها خارج می‌کنیم و می‌کوشیم با دوری از شعارزدگی، کارهایی را به صحنه بیاوریم که در عین پرداختن به مفاهیم ارزشی به لحاظ هنری هم ارزشمند باشند.

امینی خاطرنشان کرد: تلاش ما بر این است تا برای همه اقشار، نمایش مناسب داشته باشیم. بر همین اساس تالار اندیشه در مناسبت‌ها میزبان نمایش‌های باشکوه مذهبی خواهد بود.

او در ادامه از راه‌اندازی کارگاه ویژه نمایش‌های مذهبی و آیینی سنتی در حوزه هنری خبر داد و افزود: نام این کارگاه، کارگاه تجربی کاربردی خواهد بود که هم تولید آثار را انجام می‌دهد و هم آرشیو مناسبی برای مخاطبان و پژوهشگران خواهد بود. مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری متذکر شد: باید در حوزه هنری نمایش‌هایی اجرا شود که هم نگاه تخصصی به تئاتر داشته باشد و هم متناسب با اهداف حوزه باشد و همین کار را برای ما خطیرتر می‌کند.

او که پیش از این عهده‌دار دبیری سی‌امین جشنواره تئاتر فجر بوده است به برپایی شکل متفاوت جشنواره تئاتر ماه اشاره کرد و گفت: سال گذشته که دبیری جشنواره تئاتر فجررا بر عهده داشتم اعلام کردم با این شیوه دیگر دبیری هیچ جشنواره‌ای را نمی‌پذیرم، چراکه این شیوه هدر دادن زمان، مکان، امکانات مالی و باعث ایجاد دلسردی میان جوانان است؛ بنابراین در جشنواره ماه می‌کوشیم جشنواره‌ای تولید محور برگزار کنیم و الگوهای تازه‌ای برای جشنواره‌ها ارائه دهیم.

امینی در ادامه این نشست درباره شکل همکاری جشنواره تئاتر فجر که امسال دبیری آن را سعید کشن‌فلاح بر عهده دارد با جشنواره تئاتر ماه توضیح داد: قرار است فرایند حضور کارهای تولید شده در حوزه و جشنواره ماه در جشنواره تئاتر فجر تسهیل شود. درحالی‌که در شکل قبلی آثار شرکت‌کننده در جشنواره ماه نمی‌توانستند در جشنواره فجر به صحنه بروند.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در پاسخ به پرسشی درباره چگونگی حمایت از آثاری که در تالارهای حوزه اجرا می‌شوند توضیح داد: بحث مالی ما با وزارت ارشاد متفاوت است اما تا حد امکان تلاش می‌کنیم از گروه‌ها حمایت کنیم و با آنها قرارداد ببندیم. از سوی دیگر معاون هنری هم اعلام کرده شورای حمایت از کارهای حوزه حمایت خواهد کرد.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در پاسخ به پرسشی دیگر درباره شیوه نظارت بر آثار تئاتری حوزه با توجه به اینکه در بخش سینما، ‌حوزه هنری نظارت جداگانه‌ای اعمال می‌کند توضیح داد: وضعیت سینما متفاوت است اما در تئاتر قطعاً چنین نخواهد بود. ما می‌توانیم میزبان تعداد محدودی اثر باشیم. معمولا نظارت‌های داخلی ما با ارشاد منافاتی ندارد و تا به حال مشکلی پیدا نکرده‌ایم. از سال آینده تلاش می‌کنیم هم نظارت و هم ارزشیابی طوری باشد که مورد تأیید وزارت ارشاد قرار بگیرد.

 

کد خبر 175099

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز