گروه محیط‌زیست: سازمان حفاظت محیط‌زیست طی 10روز بر ساخت دو جاده بحث‌برانگیز صحه گذاشت.

جاده نخست جاده جنگل ابر بود که رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ، درست یک روز قبل از روز جهانی مقابله با بیابانزایی موافقت خود را با ساخت آن اعلام کرد و انتقاد شدید کارشناسان و طرفداران محیط‌زیست را برانگیخت.

جاده دوم، جاده‌ای است که قرار است از قلب منطقه حفاظت شده کوه بافق که یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های یوز پلنگ آسیایی است عبور کند. این جاده ، زمستان گذشته با انتقاد و اعتراض کارشناسان به حالت تعلیق در آمد اما روز گذشته معاون طبیعی سازمان محیط‌زیست که حفاظت از زیستگاه‌های حیات وحش یکی از مسئولیت‌های اوست اعلام کرد: درصورت ارائه طرح جامعی از سوی اداره راه و شهرسازی به سازمان حفاظت محیط‌زیست، احداث جاده روستایی گزوئیه بلامانع است. اصغر محمدی فاضل در جمع مسئولان محلی و قشرهای مختلف مردم سبزدشت در مسجد صاحب‌الزمان دولت آباد با اشاره به جلسات متعددی که در رابطه با جاده گزوئیه برگزار شده است، اظهار کرد: خوشبختانه با تعاملی که از سوی مسئولان انجام شده است مشکل خواست مردم که همان احداث جاده دسترسی گزوئیه است، رفع شده است.

وی افزود: به‌دلیل اینکه این جاده از قلب منطقه حفاظت شده کوه بافق عبور می‌کند، سازمان حفاظت محیط‌زیست برای احداث آن محدودیت‌هایی را ایجاد کرده است که امیدواریم با مشارکت مردم و آشنایی مردم با این منطقه، این خواست مردم به‌زودی محقق شود. آنطور که در گزارش ایسنا آمده است محمدی‌فاضل ابراز امیدواری کرد که اداره راه و شهرسازی، طرحی کامل و با جزئیات بیشتر در مورد این جاده به سازمان حفاظت محیط‌زیست ارائه کند تا با مطالعه و مذاکره بیشتر در مورد نحوه احداث و بهسازی این مسیر پاسخ قطعی داده شود.

وی به سفر رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌عنوان نماینده هیأت دولت به شهرستان بافق در جریان سفر سوم ریاست‌جمهور به یزد اشاره و بیان کرد: این سفر باعث شده تا ریاست سازمان از نزدیک با مشکلات و مسائل مربوط به این مسیر آشنا شده و با تعامل خوبی که به‌وجود آمد، توجه ویژه‌ای به خواسته مردم شود.

فاضل گفت: جهت بهسازی و احداث جاده گزوئیه مردم نباید به زحمت بیفتند و این روند باید به‌صورت قانونی و بدون هرگونه مشکلی با رعایت موارد فنی انجام شود. وی گفت: ما به‌عنوان یک مسئول در نظام همواره برای منافع و رفع مشکلات مردم براساس قانون و مقررات تلاش می‌کنیم که گاهی اجرای این قوانین برای عده‌ای ممکن است خوشایند نباشد ولی حقوق آحاد مردم بر حق گروهی خاص، افضل است و وظیفه ما در قبال قانون مشخص است. فاضل با بیان اینکه در بحث حفاظت محیط‌زیست تنها موضوع شکار مطرح نیست، افزود: گرچه در زمینه شکار اعمال قانون و مقررات محسوس‌تر است ولی این سازمان طبق وظیفه قانونی خود برای حفظ آب، خاک، گیاه و آنچه منشأ برکت و زندگی است همواره در تلاش است.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست در ادامه سخنان خود با اشاره اهمیت منطقه حفاظت‌شده کوه بافق، گفت: به‌دلیل واقع شدن بخش وسیعی از کشور در منطقه خشک و بیابانی، منطقه حفاظت شده کوه بافق به‌دلیل تنوع پوشش گیاهی و جانوری از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است. وی وجود آخرین عرصه‌های حضور یوزپلنگ ایرانی که نماد حیات‌وحش کشور است را در این منطقه از دیگر عواملی عنوان کرد که به اهمیت کوه بافق افزوده است.

فاضل منطقه حفاظت شده کوه بافق را به‌دلیل تنوع پوشش گیاهی و زیستی، بهترین مانع جهت ایجاد گرد و خاک و ریزگردها که امروز زندگی برخی از مردم کشور را تحت‌الشعاع قرار داده است، در منطقه مهم دانست. معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست در پایان بیان کرد: تخریب در عرصه‌های گیاهی و جانوری در این منطقه به‌دلیل اهمیت آن باعث بروز مشکلات زیادی می‌شود که همواره باید مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر 175093

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز