شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۴:۳۷
۰ نفر

زهرا ابراهیمی: جهان امروز، جهان برنامه‌ریزی و تدوین استراتژی برای رسیدن به یک هدف مشخص است. برنامه و هدف این امکان را فراهم می‌کند تا فرد یا سیستم تاکتیک‌های متناسب با هدف مشخص را انتخاب و در آن چارچوب حرکت کند.

برنامه‌ریزی و تعیین هدف برای یک سیستم سیاسی و حکومتی امری حیاتی است چرا که در دنیایی  که همه به دنبال تأمین منافع ملی خود هستند، بی برنامگی و بی‌هدفی و یا انتخاب اهدافی که خارج از توان و موقعیت یک حکومت است در نهایت منجر به تضعیف آن سیستم شده و معلوم نیست بتواند در معادلات جهانی و منطقه‌ای خود را حفظ کند.

مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق که روحانیون شیعه عراقی آن را اداره می‌کنند با هدف سرنگونی صدام حسین سال‌ها در ایران فعالیت کردند، پس از سقوط صدام ، آنها به کشورشان بازگشتند و در تشکیل حکومت جدید عراق نقش فعالی ایفا نمودند، از این به بعد استراتژی آنها از سقوط صدام به تشکیل حکومت مردمی اکثریت و سپس حفظ آن تغییر کرد.

اکنون حفظ حکومت جدید عراق (اکثریت شیعه) هدف اصلی این مجلس شناخته می‌شود لذا برای رسیدن به این هدف، تاکتیک‌های مناسب را انتخاب می‌کند .مثلا زمانی که حملات تروریستی بعثی ها و القاعده علیه حکومت جدید شدت می‌گیرد به طوری که شرایط را برای به حساب آمدن دوباره بعثی‌ها مهیا می‌کند.

دولت جدید احساس خطر کرده و خود وارد صحنه مقابله با ناامنی‌ها و تروریسم می شود، آنها نمی‌توانند قدرت آمریکا را هم در تنظیم معادلات سیاسی داخل عراق نادیده بگیرند، لذا با موافقت آمریکاطرح امنیتی بغداد به مرحله اجرا در می‌آید.

اگر دولت جدید عراق موفق شود قدرت و صلاحیت خود را در تأمین امنیت عراق و به ویژه پایتخت آن بغداد، نشان دهد می‌تواند امیدوار باشد که حکومت اکثریت را حفظ کند، مجلس اعلا زمانی که خبر تدوین استراتژی جدید امریکا در عراق را می‌شنوند از آنجا مطمئنند این اقدامات در راستای منافع ملی آمریکاست هر چند که عراق بیش از آمریکا از آن متأثر می‌شود.

عبدالعزیز حکیم رئیس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق در کسوت یک روحانی به آمریکا سفر می‌کند، به کاخ سفید می‌رود و با بوش مذاکره کرده و دست می‌دهد، ونظرات حکومت عراق را منتقل کرده  و آمریکا را به گونه‌ای توجیه می‌کند که استراتژی‌اش را با واقعیات داخلی عراق و نه با خواسته‌های جناح‌های داخلی آمریکا، هماهنگ کند.

عبدالعزیز حکیم موفق می‌شود برخی نظرات و خواسته‌های حکومت اکثریت شیعه را در استراتژی آمریکا بگنجاند تا این استراتژی با منافع ملی عراق نیز هماهنگ شود و از این ناحیه به نفع حکومت اکثریت شیعه عراق و تثبیت آن قدم برداشته شود.

محسن حکیم می‌گوید: ما به خاطر حفظ حکومت جدید عراق که نماینده اکثریت مردم عراق و شیعیان است حاضریم تاکتیک‌های مختلفی را به کار بندیم هر چند که در جریان اجرای آن مورد انتقاد،تهمت و افترا هم قرار گیریم و یا حتی کشته شویم.

مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق اکنون در شرایط دشواری قرار گرفته است، اگر تاکنون در برابر بعثی‌ها و القاعده قرار داشت و تردیدی در مبارزه  با آنها از خود نشان نمی‌داد اما اکنون آمریکا آنها را در شرایطی قرار داده که با بهترین و نزدیک‌ترین دوست خود یعنی ایران هم مرزبندی داشته باشند.

ایرانی که یکی از بزرگترین حامیان حکومت جدید عراق بوده و هست، دستگیری عمار حکیم توسط آمریکایی‌ها هنگامی که وی از ایران وارد خاک عراق شده، از سوی ناظران آگاه هشداری به مجلس اعلا تلقی شده است که مرز دوستی‌اش با ایران را محدود کند.

حال باید دید با توجه به استراتژی حفظ حکومت اکثریت شیعه در عراق، مجلس اعلا مشکل جدید را چگونه حل خواهد کرد؟

کد خبر 17473

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز