همشهری آنلاین: جمهوری اسلامی ایران در زمینه انجام فعالیت‌های قرآنی و برگزاری مسابقات بین‌المللی تجربه ارزشمندی دارد که امیدوارم این مسابقات نقطه آغاز روابط میان نمایندگان کشورهای مختلف و فرصت خوبی برای انتقال تجربه میان فعالان قرآنی جهان باشد.

قرآن

«عبدالله سلیم امین»، نماینده 37 ساله عراق در رشته قرائت، در بیست‌ونهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) در سالن همایش‌های بین‌المللی برج میلاد ـ محل برگزاری مسابقات ـ به این مطلب اشاره کرد و گفت: حضور در ایران و مشاهده این مسابقات باشکوه مرا شگفت‌زده کرد؛ جمهوری اسلامی ایران در زمینه انجام فعالیت‌های قرآنی و برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم تجربه ارزشمندی دارد که امیدوارم این مسابقات نقطه آغاز روابط میان نمایندگان کشورهای مختلف و فرصت خوبی برای انتقال تجربه میان فعالان قرآنی جهان باشد.

وی افزود: به هیچ وجه انتظار دیدن چنین رقابت‌های باشکوهی را نداشتم و علی‌رغم اینکه پیش از این در مسابقات بین‌المللی مالزی که یکی از مسابقات معروف قرآنی در سطح جهان است، حضور داشتم؛ اما این مسابقات را بسیار والاتر و باشکوه‌تر می‌دانم.

امین به پیشرفت ایران در زمینه فعالیت‌های قرآنی اشاره و در ادامه ابراز امیدواری کرد که این مسابقات نقطه آغازی برای یک ارتباط دوطرفه باشد. وی تأکید کرد: برای اینکه بتوانیم تجربیات ایران در زمینه فعالیت‌ها و برگزاری مسابقات قرآنی را به کشور خود منتقل کنیم، روابط نباید منحصر به این مسابقات باشد و پس از آن نیز باید ادامه یاید.

وی اظهار داشت: من به نوبه خود تلاش خواهم کرد تا بخشی از این تجربه را به عراق منتقل کنم، به خصوص که دو کشور عراق و ایران همسایگانی با شرایط فرهنگی مشابه هستند.

وی اظهار داشت: آنچه مسابقات ایران را متمایز ساخته است، اجرای برنامه‌های متنوع در حاشیه مسابقات و اهتمام به برنامه‌های جنبی و حرکت آنها پابه‌پای مسابقات بین‌المللی قرآن است که در دیگر کشورها مشاهده نمی‌شود.

مسئول بخش امور قرآنی در دیوان وقف سنی عراق تأکید کرد: حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ایران تجربه منحصر به فردی برای من بود و چیزهای زیادی را از طریق آن آموختم که اگر در عراق و در میان جامعه قرآنی آن به این تجربه‌ها عمل کنم، بسیار مفید واقع خواهند شد.

وی که برای نخستین‌بار در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران شرکت می‌کند، گفت: پیش از این در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم هند و مالزی شرکت کرده بودم که در هند توانستم به رتبه نخست و در مالزی به رتبه هفتم رشته قرائت دست پیدا کنم.

عبدالله سلیم امین درباره چگونگی یادگیری قرائت قرآن کریم تاکید کرد: در سال 1998 میلادی در شرایط بسیار سختی قرائت قرآن را آموختم، به‌طوری‌که در آن زمان یادگیری قرآن در مساجد با خطرات فراوانی همراه بود و حتی گاهی برخی از فعالان در این عرصه به خاطر حضور فراوان در مساجد از سوی نیروهای امنیتی رژیم سابق دستگیر می‌شدند و مورد آزار و اذیت قرار می‌گرفتند.

وی تصریح کرد: رژیم بعث سیاست‌هایی را در پیش گرفته بود که مانع پرورش شخصیت‌های قرآنی شد؛ بنابراین جامعه عراق اکنون از کمبود مربیان، قاریان و حافظان قرآنی رنج می‌برد اما در طول چند سال گذشته یعنی از سال 2003 تاکنون فعالیت‌هایی در این زمینه صورت گرفته و قاریانی تربیت شده‌اند که می‌توانند در مسابقات بین‌المللی کشورهای اسلامی مشارکت کنند و به رتبه‌های خوبی هم دست یابند.

عبدالله سلیم امین درباره سطح متسابقان شرکت‌کننده در این دوره از مسابقات ایران که با همت سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شده است، خاطرنشان کرد: نکته‌ای که در همه مسابقات شاهد آن هستیم در این مسابقات نیز به چشم می‌خورد و آن تأثیر آشنایی با زبان عربی در سطح قرائت قرآن است که همچنان باعث شده است تا قاریان کشورهای عربی و یا کشورهای مشرق‌زمین که با زبان عربی بیشتر آشنایی دارند، بر دیگر قاریان پیشی بگیرند.

کد خبر 174591
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز