سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: هشت‌پای پیشگو در جام جهانی سال ۲۰۱۰ تمام برد و باخت بازی‌ها را صحیح پیش‌بینی کرد. امسال بر سر بازی‌های جام ملت‌های اروپا نیز حیوان دیگری پیشگویی می‌کند. او گاوی از استان بایرن آلمان است.

kuh

در جام جهانی فوتبال سال ۲۰۱۰ در آفریقای جنوبی این هشت‌پای پیشگو بود که تمام برد و باخت بازی‌های جام جهانی را به درستی پیشگویی کرد. این هشت‌پا که پل (Paul) نام داشت، در شهر اوبرهاوزن (Oberhausen) آلمان در آکواریوم بزرگی نگهداری می‌شد. اما این هشت‌پای پیشگو دیگر مرده است و آلمان‌ها به سرعت برای او جایگزینی پیدا کرده‌اند.

پیش‌گوی جدید یک گاو از استان بایرن آلمان

گاوی از استان بایرن آلمان به نام ایوون (Yvonne) اکنون وظیفه پیشگویی بازی‌های جام ملت‌های اروپا را بر عهده دارد که در حال انجام است. این گاو تابستان سال گذشته در جنگل‌های استان بایرن به سر می‌برده، اما پیشگویی او در بازی آلمان و پرتغال درست نبود. او قبل از بازی به سراغ آخوری رفته بود که پرچم پرتغال از آن آویزان بود. در حالی که "پل" تمام بازی‌ها را به درستی پیش‌بینی کرد.

"ایوون" و "پل" تنها حیواناتی نیستند که به عنوان پیشگو در بازی‌های فوتبال به کار گرفته می‌شوند. فیل، سگ، سمور و حتی کاکایی بازی‌های جام ملت‌های اروپا را پیشگویی می‌کنند. پیشگویی‌های آنان اما متفاوت است؛ در برخی موارد صحیح و در برخی موارد غلط؛ همانطور که شرط بندی‌های انسان‌ها در مورد بازی‌های فوتبال همواره درست و صحیح نیستند.

"منطق" پیشگویی

به گزارش دویچه‌وله، پروفسوری از یک موسسه آلمانی که مسائل شبه علمی را به صورت علمی بررسی می‌کند، در این مورد می‌گوید: «انسان یک اختلال عصبی دارد و فکر می‌کند که هر چیزی باید دلیلی داشته باشد. چیزی که یک بار روبراه شده است، بار دیگر هم باید انجام شود؛ حتی اگر منطقی نباشد.»

یک دانشمند آینده ‌پژوه درباره‌ تمایل انسان به پیشگویی می‌گوید: «فوتبال بازی‌ای است که در ‌آن اتفاق و توانایی با هم آمیخته شده‌اند. اما هر زمان که اتفاق و ناامنی با هم باشند، انسان به دنبال داوران فوق طبیعی می‌رود تا نتایج کار را پیشگویی کنند.»

 

کد خبر 174440
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز