گروه اقتصادی: دولت اعلام کرد مابه‌التفاوت 28 هزار تومانی واریز شده در ششم فروردین ماه به‌حساب سرپرستان خانوار بابت یارانه نقدی نان بوده و نه به معنای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها؛ به این ترتیب خانوارها می‌توانند 28 هزار تومان واریز شده را به‌عنوان هزینه افزایش قیمت نان از حساب‌ها بردارند اما بدانند این یارانه کل سال است.

چرخش 180 درجه‌ای در مواضع یارانه‌ای دولت، اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را در ابهام کامل قرار داده است چرا که پیش از این همه مسئولان دولتی دست اندرکار هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده بودند28 هزار تومان بابت مابه‌التفاوت مرحله اول و دوم اجرای قانون است. حالا با این تغییر موضع باید منتظر ماند و دید یارانه نان کسانی که 28 هزار تومان به‌حساب آنها واریز نشده است، چه خواهد شد؛

چرا که پیش از این گفته شده بود 28 هزار تومان به‌حساب افراد دارای درآمد بالا و تمکن مالی مناسب واریز نخواهد شد. دیروز دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها در توجیه چرخش مواضع دولت به مذاکرات پنج ماه پیش علی لاریجانی و محمود احمدی‌نژاد اشاره کرد در حالی‌که وقتی ششم فروردین امسال 28 هزار تومان برخلاف نظر مجلس به‌حساب خانوارها واریز شد، سخنی از توافق رؤسای قوای مقننه و مجریه نبود و دولت در رویکردی پیش‌دستانه نسبت به واریز مبلغ 28 هزار تومان اقدام کرد و این پیام را به همه داد که فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها با تصویب بودجه سال 91 اجرا خواهد شد.

حالا محمدرضا فرزین درباره اختصاص یارانه 28 هزار تومانی واریز شده به‌ حساب خانوار‌ها بابت یارانه 9 ماه نان، ادعا کرده است: برای این مسئله دو راه وجود داشت؛ یا مجلس پرداخت یارانه‌ای را بابت خرید گندم به شرکت بازرگانی دولتی تصویب می‌کرد تا شرکت بازرگانی دولتی گندم را بدون افزایش قیمت عرضه کند یا یارانه‌ای را مصوب می‌کرد و به سازمان هدفمندی اختصاص می‌داد تا مابه‌التفاوت و افزایش هزینه خرید نان برای خانوار‌ها جبران و یارانه آن به‌حساب خانوار واریز ‌شود.

دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها تصریح کرد: هر دوی این راه‌ها باید مصوبه‌ای در مجلس می‌داشت که بودجه آرد را افزایش دهد و نهایتاً منجر به این شد که دکتر احمدی‌نژاد و دکتر لاریجانی مذاکره کردند و درباره راه دوم به توافق رسیدند.فرزین با محاسبه افزایش حدود سه‌هزار تومانی قیمت نان در هزینه خانوارها گفت: تا پایان سال 9 ماه باقی مانده و اگر به هر خانوار سه ‌هزار تومان در ماه یارانه نان اختصاص پیدا کند، برای مدت 9 ماه باقیمانده از سال 27 هزار تومان خواهد شد که با احتساب 10 روز مانده به پایان خرداد همان 28 هزار تومانی است که به‌حساب خانوارها واریز شده بود.

اول واریز پول، بعد تصویب قانون

دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها که نسبت به تخلف دولت در واریز مبلغ 28 هزار تومان آگاه است، اظهار کرد: در نشست رئیس‌جمهور و رئیس مجلس توافق شد به سرعت لایحه دو فوریتی در این‌باره به مجلس ارائه و تصویب شود. وی تأکید کرد: انجام این کار برای مدیریت فضای روانی جامعه لازم بود، دولت برخلاف بنزین و دیگر حامل‌های انرژی، بابت اصلاح قیمت نان و آرد درآمدی ندارد و ناگزیر باید اعتبار آن در بودجه دیده شود.

او درباره زمان اجرای فاز دوم هم جواب قانع‌کننده‌ای نداد و گفت: قاعدتاً اگر بخواهیم مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها را شروع کنیم، اعتبار جدیدی اختصاص پیدا خواهد کرد و قبل از اجرای فاز دوم هدفمندی نیز اطلاع‌رسانی انجام خواهد شد.

یارانه 28 هزار تومانی نان به همه می‌رسد؟

جدی‌ترین ابهام این است که آیا یارانه 28 هزارتومانی نان در سال جدید به‌حساب همه سرپرستان خانوار واریز خواهد شد یا نه، چرا که پیش از این اعلام شده بود مبلغ یادشده به‌عنوان مابه‌التفاوت مرحله نخست و دوم هدفمندی یارانه‌ها به‌حساب تمامی یارانه‌بگیران نقدی واریز نخواهد شد.

دیروز محمد‌رضا فرزین، دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها درباره اینکه آیا افزایش یارانه نان شامل کسانی که ابتدای سال مابه‌التفاوت یارانه‌ها (28 هزار تومان) به‌حساب آنها واریز نشده است هم می‌شود؟ گفت: 28 هزار تومان یارانه اواخر سال گذشته به‌حساب سرپرستان خانوارهایی واریز شده است که مشمول مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها هستند که به حدود 70 میلیون نفر می‌رسد. با این توضیح دارای شبهه قانونی، به‌نظر می‌رسد دست‌کم 5 میلیون نفر از دریافت اضافه یارانه نان در سال 1391 محروم شده‌اند.

کد خبر 174397
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز