بزرگ‌ترین قربانی گروه مرگ یورو 2012 هلند بود؛ تیمی که پیش از جام در کنار اسپانیا و آلمان به‌عنوان یکی از مدعیان اصلی قهرمانی در این دوره از رقابت‌ها به‌شمار می‌رفت.

 اما بدترین نتیجه تاریخ برای هلندی‌ها از سال 1905 به بعد، آنها را مجبور کرد در نخستین فرصت ممکن وداع تلخی با جام داشته باشند.

این وداع شاید برای خود هلندی‌ها تلخ باشد اما برای کسانی که هر سه بازی این تیم را دیده‌اند به روشنی روز مشخص است که یورو 2012، به خاطر حذف هلند چیز خاصی را از دست نمی‌دهد. شاگردان برت فان مارویک بعد از دو شکست برابر دانمارک و آلمان، در سومین بازی هم نشانی از تیمی که توانست در جام جهانی2010 به فینال برسد نداشتند و برابر پرتغال هم دو بر یک شکست خوردند.

این برای نخستین بار در تاریخ فوتبال هلند است که نارنجی‌ها، در سه بازی متوالی شکست می‌خورند و یورو 2012، بدترین عملکرد آنها در یک تورنمنت معتبر به شمار می‌رود. عملکرد بسیار بد هلندی‌ها در این بازی‌ها، حتی از سوی رافائل فان در فارت کاپیتان آنها در بازی برابر پرتغال تأیید شد اما رسانه‌ها در خانه، تنها به یک اعتراف بسنده نکردند؛ روزنامه مشهور ده تلگراف در هلند، اینگونه به حذف تیم ملی کشورشان پرداخت؛

«نارنجی‌ها، شرم بر شما.» هدف اصلی روزنامه‌ها بعد از حذف تیم ملی هلند، برت فان مارویک سرمربی این تیم بود و همه آنها خواستار اخراج او از تیم شدند. نویسنده ده تلگراف تندترین انتقادها را از فان مارویک داشت؛ «هلند پیش‌تر هرگز بدون امتیاز از هیچ تورنمنتی حذف نشده بود؛ به‌عبارت دیگر فان مارویک و شرکا صفحه سیاهی به تاریخ فوتبال ما اضافه کردند.»

روزنامه‌ها انتقادهای زیادی به تاکتیک‌های سرمربی هلند هم داشتند و حتی اضافه شدن رافائل فان در فارت به تیم به جای مارک فان بومل، با اینکه برای هجومی‌تر کردن تیم اقدامی ضروری بود، مورد انتقاد نویسنده روزنامه آلگمین داگبلاد قرار گرفت؛ «گرچه فان مارویک کاری را کرد که بسیاری احساس می‌کردند ضروری بود، یعنی فان بومل را کنار گذاشت و فان در فارت را به جای او آورد، اما این کار دفاع تیم را متزلزل کرد. برابر یک تیم قوی‌تر، در خط میانی به یک سد نیاز داشتیم تا از خط دفاع متزلزل تیم حمایت کند.»

فان مارویک البته بعد از حذف تیمش، مسئولیت شکست برابر پرتغال را قبول کرد؛ «اصلا بازی خوبی نبود. من خود را مسئول این شکست می‌دانم و واقعاً به خاطر آن ناراحت هستم. شکست مقابل دانمارک کار را خیلی سخت کرد. همچنین باید اعتراف کنم برخی از بازیکنان کلیدی ما آماده نبودند و ما نتوانستیم نمایش جام جهانی 2010 را تکرار کنیم.» او البته هیچ اشاره‌ای به آینده‌اش در تیم هلند نکرد؛ «شما می‌توانید هر چیزی از من بپرسید به جز وضعیت آینده من. الان زمان خوبی در این مورد نیست اما من تا سال 2016 قرارداد دارم.»

در شب پایان کار هلند، رونالدو درخشش مورد انتظارش را در یورو شروع کرد و با 2 گلی که برای تیمش به ثمر رساند، باعث شد تا پرتغال همراه با آلمان که در دیگر بازی 2 بر یک دانمارک را شکست داده بود، به دور دوم صعود کند. رونالدو که حالا باید با پرتغال در یک چهارم نهایی با جمهوری چک بازی کند، بعد از درخشش برابر هلند گفت: «من همیشه تمام تلاشم را برای تیم ملی کشورم می‌کنم. شاید عملکردم برابر هلند جواب منتقدانی را که مرا متهم می‌کنند در تیم ملی زیاد تلاش نمی‌کنم بدهد.»

یواخیم لو سرمربی آلمان هم که تیمش با سه پیروزی متوالی به دور بعد صعود کرد درباره بازی برابر یونان در دور دوم گفت: «بازی برابر یونان بسیار سخت خواهد بود. آنها دفاع خیلی خوبی دارند و بازی کردن برابر آنها مثل ضربه زدن به صخره می‌ماند.»

کد خبر 174385
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز