دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: محمد مرسی پنجم آگوست ۱۹۵۱ در روستای العدوه در استان الشرقیه مصر در خانواده‌ای فقیر و کشاورز به دنیا آمد.

محمد مرسی

محمد مرسی (Mohammed Morsi) نامزد حزب آزادی و عدالت شاخه سیاسی جماعت اخوان المسلمین در  مصر و رئیس این حزب، عضو سابق دفتر ارشاد جماعت اخوان المسلمین است که در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۵ نماینده پارلمان مصر نیز بود و مبارزاتی علیه رژیم سابق نیز داشت و همین موجب شده بود تا رژیم او و پسرش را تهدید به بازداشت کند. محمد مرسی گزینه ذخیره جماعت اخوان المسلمین بود که پس از رد صلاحیت "خیرت شاطر" جایگزین وی شد.

وی دارای سه برادر و دو خواهر است و هم اکنون متاهل دارای پنج فرزند و ۳ نواده است. مرسی همچنین دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی فلزات در سال ۱۹۷۸ از دانشگاه قاهره و مدرک دکترای محافظت از موتورهای فضاپیما از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی آمریکاست که پس از فراغت از التحصیل در این دانشگاه نیز به تدریس مشغول شد.

مهم‌ترین فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی

  • رئیس حزب آزادی و عدالت و عضو سابق دفتر ارشاد جماعت اخوان المسلمون و از رهبران سیاسی این گروه
  • نماینده پارلمان الشعب مصر در دوره ۲۰۰۰ - ۲۰۰۵ میلادی
  • رئیس بخش مواد شناسی دانشکده مهندسی "الزقازیق"
  • دانش آموخته دوره کارشناسی مهندسی دانشگاه قاهره در سال ۱۹۷۵ میلادی و کارشناسی ارشد مهندسی فلزات از دانشگاه قاهره در سال ۱۹۷۸ میلادی و دکترای مهندسی از دانشگاه جنوب کالیفرنیا در سال ۱۹۸۲ میلادی.
  • استادیار دانشکده مهندسی دانشگاه قاهره، استادیار دانشگاه جنوب کالیفرنیا و استادیار دانشگاه نورس ریج کالیفرنیا در سال‌های ۱۹۸۲ - ۱۹۸۵
  • استاد و رئیس بخش مهندسی مواد در دانشکده مهندسی "الزقازیق" در سال ۱۹۸۵ تا ۲۰۱۰ میلادی
  • عضو کمیته مقاومت در برابر صهیونیسم در استان الشرقیه
  • عضو کنگره بین المللی احزاب و گروه های سیاسی و سندیکاهای صنفی
  • عضو مؤسس کمیته مصری "مقاومت در برابر پروژه صهیونیسم"
  • منتخب شورای جماعت اخوان المسلمون در سی ام آوریل ۲۰۱۱ به عنوان رئیس حزب آزادی و عدالت

فاداری بی‌مثال سازمانی وی و حفظ اسرار جماعت اخوان المسلمون و قدرت بیان رسای او توانایی گفتاریش که طرف مقابل را به سرعت شیفته خود می‌سازد، موجب شد تا با پیوستن به جماعت در سال ۱۹۸۵ پله‌های ترقی و پیشرفت را طی کند.

مرسی در زمان حاکمیت مبارک بارها با دستگاه‌های امنیتی مصر و شورای عالی نظامی حاکم بر مصر پس از انقلاب ۲۵ ژانویه مذاکره و گفتگو کرد و در تمام آنها توانست طرف مقابل را قانع کند، به همین دلیل جماعت، پس از مطرح شدن احتمال رد صلاحیت الشاطر، وی را به عنوان نامزد ذخیره معرفی کرد.

محمد مرسی پنجشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۲ (۴ جولای سال ۲۰۱۳) ازسوی ارتش مصر برکنار شد و پس از عزل او،  عدلی محمود منصور به صورت موقت ریاست جمهوری این کشور را در اختیار گرفت تا انتخابات زودهنگام برگزار شود.

کد خبر 174366
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز