شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک دندانپزشک گفت :ارتودنسی دندان بهتر است در دختران قبل از 13 سالگی و در پسران قبل از 15 سالگی انجام شود و بهترین سن مراجعه خانواده‌ها برای معاینه ارتودنسی زمان رویش دندان‌های دائمی جلوست

ارتودنسی

به گزارش ایرنا، دکتر کورش رحیمی گفت: ارتودنسی، ردیف کردن دندان‌ها به منظور زیبایی دندان‌ها است و به عنوان شاخه‌ای از علم دندانپزشکی است.

وی با اشاره به اینکه ارتودنسی ،پیشگیری از ایجاد تغییرات دائمی نادرست در ساختمان صورت است اظهار داشت: نامناسب بودن ساختمان صورت، علاوه بر زیبایی، در تنفس، تکلم و تغذیه نیز ممکن است اختلال ایجاد کند.

رحیمی اضافه کرد: بهترین زمان ارتودنسی دندان زمانی است که ساختمان‌های صورت در حال رشد و نمو هستند که عمل ارتودنسی را راحت‌تر و ساده‌تر کرده و به زمان کمتری نیاز دارد.

این دندانپزشک خاطر نشان کرد: میزان موفقیت درمان ارتودنسی پس از کامل شدن رشد و شکل گرفتن ساختمان صورت با یکدیگر بیشتر است.

به توصیه وی خانواده‌ها بایستی توجه داشته باشند که هرگاه ناهنجاری در فک و دندان‌های کودک مشاهده کردند یا کودک آنها دچار عادات غلط نظیر مکیدن انگشت دست شوند باید هر چه زودتر به دندانپزشک مراجعه کنند.

رحیمی درباره پیشگیری از ناهنجاری‌های فک و صورت اظهار داشت: در ایجاد ناهنجاری فک و صورت ارث نقش مهمی دارد ولی می‌توان با رعایت اصول بهداشتی تا حدود زیادی از این ناهنجاری‌ها جلوگیری کرد.

وی اهمیت دادن به دندان‌های شیری ،مراجعه به موقع و منظم به دندانپزشک، و جلوگیری از مکیدن انگشت، فشردن زبان به طرف جلوی دهان و به دندان را از اصول بهداشتی دهان و دندان برشمرد.

این دندانپزشک اشاره کرد: درمان ارتودنسی به دو صورت ثابت و متحرک انجام می‌شود و ارتودنسی متحرک در سنین پایین و ارتودنسی ثابت در سنین بالاتر و ناهنجاری‌های پیچیده‌تر برای بیمار انجام می‌شود .

به گفته وی مدت زمان ارتودنسی بین 6 ماه تا 3 سال است که نیازمند مراقبت‌های ویژه‌ای بوده و با مراجعات بیمار به مطب به طور مرتب امکان پذیر است.

رحیمی افزود: عدم رعایت بهداشت در زمانی که دندان‌ها ارتودنسی شده‌اند باعث از بین رفتن آنان می‌شود، بنابر این رعایت بهداشت با دقت بسیار زیاد در ارتونسی ثابت و تمیز کردن منظم و بی وقفه 'براکت' ها و لابه لای سیم‌های ارتودنسی بسیار ضروری است.

کد خبر 174189
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز