دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: بررسی‌ها نشان داده‌اند چگونگی یادگیری پسران با دختران متفاوت است و اسکن‌های مغزی تا حدی دلیل این تفاوت را روشن کرده‌اند.

brain

به نوشته وب مد به طور کلی نواحی بیشتری از مغز دختران شامل قشر مخ (که مسئول کارکردهای حافظه، توجه، فکر و زبان است)، به کارکردهای کلامی اختصاص داده می‌شوند.

هیپوکامپ - ناحیه‌ای از مغز که برای ذخیره حافظه کلامی ضروری است- در دخترها زودتر از پسرها رشد می‌کند و در زنان بزرگتر از مردان است. این تفاوت اثر عمیقی بر توانایی‌های کلامی و نوشتن دختران و پسران دارد.

در مقابل در پسرها بخش بزرگتری از قشر مخ به کارکردهای مکانیکی و مکانی (فضایی) اختصاص دارد. به همین دلیل پسرها به حرکات و تصاویر بیشتر علاقه دارند تا به کلمات صرف.

اگر آموزگاران بگذارند پسرها پیش از نوشتن یک موضوع، درباره آن تصاویری بکشند، درک بهتری از رنگ و سایر جزئیات موضوعی که درباره آن می‌نویسند، پیدا می‌کنند؛ پسرها به این ترتیب اطلاعات بیشتری از موضوع به دست می‌آورند.

همچنین تفاوت بیوشیمیایی میان مغز پسران و دختران وجود دارد. مغز پسران سروتونین و اوکسی‌توسین کمتری نسبت به دختران دارد؛ این هورمون‌ها در ایجاد حس آرامش نقش دارند.

برای همین است که پسران کم‌سن بیشتر ممکن است وول بخورند و به طور آنی و تکانه‌ای عمل کنند. آموزگاران ممکن است این بی‌تابی و وول خوردن یا سروصدا کردن پسر کم‌سن را به نافرمانی او تعبیر کنند. اما در واقع پسر کم‌سن نمی‌تواند آرام بگیرد.

به این ترتیب تفاوتی در توانایی یادگیری پسران و دختران وجود ندارد، اما در شیوه تدریس به آنها تفاوت بسیاری وجود دارد.

کد خبر 173634

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز