گروه شهری: آبگیری دریاچه‌ چیتگر به‌زودی آغاز خواهد شد.

 حدود 80درصد آب دریاچه‌چیتگر از محل رودخانه‌کن و مابقی از روان‌آب‌های حوزه‌میانی و سطحی منطقه تأمین‌می‌شود. مازیار حسینی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران اظهار‌کرد: سد دریاچه ‌چیتگر به‌طور‌ کامل ساخته شده و با‌توجه به‌اینکه آبگیری این دریاچه موضوع‌ مهمی است، آن را با‌ دقت‌عمل پیش خواهیم برد.

وی افزود: در شرایط حاضر و با تکمیل مقدمات‌کار، تمامی برنامه‌ریزی‌های لازم برای آبگیری صورت‌پذیرفته و به‌این ترتیب، آبگیری دریاچه‌چیتگر به‌طور‌ تدریجی از ابتدای‌ تابستان آغاز خواهد‌شد. معاون فنی و عمرانی شهرداری پیشرفت‌ فیزیکی پروژه دریاچه‌چیتگر را 66 درصد اعلام‌ کرد و گفت: بعد ‌از اتمام عملیات‌خاکبرداری و اجرای پوشش خاک ‌سیمان در سال گذشته، عملیات آب‌بندی دریاچه‌ مصنوعی چیتگر با سرعت نسبتاً مناسبی ادامه ‌دارد و تاکنون بیش‌از40هکتار از بستر این دریاچه زیر پوشش‌های عایقی رفته است.

حسینی در‌ادامه گفت: همچنین عملیات بتن ‌ریزی بند انحرافی روی رودخانه ‌کن پایان ‌یافته و نصب‌ قطعات هیدرومکانیکال در بـدنـه بنـد‌انحرافـی نیز به‌زودی پایان می‌یابد. وی با‌ بیان ‌اینکه عملیات بتن ‌پاشی‌ رویه بالادست‌سد نیز به ‌تازگی پایان یافته‌است از رو به اتمام‌بودن این عملیات در بخش‌های مختلف ساحلی و محوطه پیرامونی دریاچه، خبرداد و گفت: اجرای پوشش‌های آب‌بند دراین بخش‌از پروژه نیز در‌حال انجام است.

معاون شهردار تهران همچنین از اتمام عملیات نصب لوله تخلیه‌تحتانی در دریاچه‌چیتگر خبر‌داد و گفت: این سیستم سطح آب دریاچه را کنترل‌کرده و تخلیه‌رسوبات آن را نیز به‌عهده دارد. بر‌اساس این گزارش کلنگ پروژه دریاچه‌چیتگر، مهرماه سال 89 با حضور شهردار‌تهران در فضایی به‌وسعت حدود 133هکتار واقع در شمال پارک‌جنگلی چیتگر درشمال‌غرب تهران به‌زمین زده‌شد و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته مقرر‌شد در مدت‌زمان 30ماه احداث آن به‌اتمام‌رسیده و در ابتدای سال92 بهره‌برداری شود.

گنجایش این دریاچه 6.5 میلیون متر‌مکعب آب است که به‌عنوان یک گستره‌آبی به‌همراه فضاهای‌تفرجگاهی پیرامونی، در آینده ‌نزدیک از مهم‌ترین مکان‌های مورد استفاده شهروندان و منبعی برای تلطیف‌هوا در حوزه غرب‌تـــهران بـه‌شمـار خواهد رفت.
بنابراین گزارش، طی توافق انجام‌شده با شرکت آب منطقه‌ای تهران، سهمیه دریاچه چیتگر از آب رود‌کن، سالانه پنج‌میلیون مترمکعب خواهد بود.

کد خبر 173498
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز