همشهری‌آنلاین: لوریس چکناوریان که خاطره حضورش در رهبری ارکستر همچنان در یاد علاقه‌مندان موسیقی است، تا دوم تیرماه با ارکستر مجلسی ارمنستان در تالار وحدت اجرای برنامه دارد که دو شب از این 14 شب اجرای مشترک با گروه‌کامکارهاست.

به گزارش همشهری‌آنلاین  لوریس‌چکناوریان که به همراه هوشنگ کامکار در نشست صبح ،شنبه،20 خرداد تالار وحدت حاضر شده بود،‌ درباره اجراهای تالار وحدت که از شب گذشته،(جمعه شب،19 خرداد) شروع شده است ، گفت:من دیگر 75 سالم است و تکرار یک برنامه به شدت برایم خسته کننده است و ترجیح می‌دهم هر شب یک اجرای متفاوت را به صحنه ببرم ، حتی گاه پیش می‌آید که صبح همان روز تصمیم می‌گیرم که رپرتواری را تغییر دهم، چنانکه در اجرای دیشب وقتی فهمیدم که سالگرد آرام خاچاطوریان است ، قطعه ای از ایشان را اجرا کردیم.البته یک دلیل آن برمی‌گردد به آماده بودن ارکستر ارمنستان که سریع خودشان را با خواسته‌هایم تطبیق می‌دهند.

چکناوریان درباره قطعاتی که از آهنگسازان مختلف اجرا می‌شود گفت: ستون اصلی کار اجرای آثار کلاسیک از موزیسین‌ها و آهنگسازان نامی غرب و شرق است،اما در کنار آن درهمین شب‌ها آثار هرمز فرهت ،‌شاهین فرهت،‌ حشمت سنجری‌ و... را نیز در این کنسرت‌ها اجرا خواهم کرد اما با توجه به این که ارکستر زهی است و آثار برخی از اساتید همانند ثمین باغچه‌بان آثارش تنها برای ارکستر سمفونیک نوشته شده، عملا برخی از این آثار را نمی‌توانیم با این ارکستر اجرا کنیم.

او از آمادگی خود برای رهبری برخی از قطعات موسیقی‌آوانگارد ایران ، همانند کارهای علیرضا مشایخی خبر داد وگفت:مردمی که این روزها موسیقی آوانگارد گوش می‌کنند ،بسیار محدود هستند و واجب است که یک فستیوال موسیقی مردمی هم در ایران برگزار شود.

بخشی از نشست خبری به پرسش درباره کارهای غیرموسیقایی آقای چکناوریان اختصاص داشت که او ضمن توضیح درباره نمایشگاه نقاشی‌هایش در گالری شیرین در زمستان سال گذشته گفت :از این پس می‌خواهم مجسمه سازی‌ هم بکنم. یک فیلم هم بسازم که خودم در آن بازی می‌‌کنم. دنیا هر ثانیه عوض می‌شود و ما نباید درجا بزنیم و یا بترسیم . شاید بعد از من بگویند آثار چکناواریان مزخرف بود، اما مهم نیست.

more

رونمایی از مجموعه آثار نقاشی و موسیقی لوریس چکناوریان

او به اپراهای خود هم اشاره کردوگفت که امکان اجرای اپرا به دلیل نبود خواننده حرفه‌ای در این زمینه عملا در ایران امکان‌پذیر نیست اما اپرا کار سختی است و تنها زبان ایتالیایی است که در اپرا خوب از کار در می‌آید.

چکناوریان همچنین از همکاری با گروه کامکارها  در این اجرا یاد کرد و گفت: من همه گاه به آقای هوشنگ کامکار و‌آثارش احترام گذاشته ام و گروه کامکارها را در زمره بهترین موزیسین‌های این کشور می‌دانم که همه گاه کارهایی جذاب وحرفه‌ای را ارائه داده‌اند.

چکناوریان گفت که تاریخ کنسرت آثار کامکارها 24 و 28 خرداد خواهد بود که با هماهنگی با ارکستر مجلسی اجرامی‌شود.

در ادامه این نشست رازمیک اوهانیان مدیر هنری ارکستر مجلسی ارمنستان درباره ویژگی‌های اجرای ارکستر مجلسی گفت و سپس 
هوشنگ کامکار نیز که در این نشست خبری حضور پیدا کرده بود، درباره همکاری‌اش با چکناواریان در سخنان کوتاهی گفت: چکناواریان به من پیشنهاد داد تا با ارکستر مجلسی ارمنستان همکاری کنم و ما هم از این پیشنهاد استقبال کردیم. در این کار از ساز‌های کمانچه و سنتور استفاده کردیم و قطعات مثل همیشه از تم‌های کردی انتخاب شده و ریتم‌های شاد و ملودی‌های زیبایی دارند.

بر اساس اعلام روابط عمومی بنیاد رودکی این کنسرت در ساعت 21 روزهای 19 خرداد تا دوم تیرماه در تالار وحدت برگزار می‌شود که شب‌های 24 و28 به آثار کامکارها اختصاص دارد ضمن آنکه دانشجویان تمامی رشته‌ها با مراجعه به گیشه تالار وحدت می‌توانند از تخفیف برای این کنسرت برخوردار شوند.

کد خبر 173493
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز