گروه بورس: همزمان با نزدیک‌شدن به آغاز به‌کار بورس انرژی از نیمه‌دوم سال‌جاری، زمزمه‌های افزایش یا واقعی شدن قیمت برق هم قوت گرفت.

به گزارش همشهری، قرار است بورس انرژی ایران که اختصاص دارد به معاملات برق، نفت، فراورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی حداکثر از نیمه دوم سال‌جاری فعالیت خود را آغاز کند. در فاز نخست 20درصد از معاملات بازار برق ایران از طریق این بورس انجام می‌شود.

یکی از ایده‌های اصلی تأسیس بورس برق که هم‌اکنون در قالب بورس انرژی فعالیت خواهد کرد، کمک به واقعی‌تر شدن قیمت برق بود، بر این اساس همزمان با آغاز به کار بورس انرژی زمزمه‌های افزایش قیمت برق یا واقعی‌شدن قیمت آن در میان فعالان این صنعت مطرح شد.گام اول واقعی‌شدن قیمت برق با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها برداشته خواهد شد و در گام دوم انجام معاملات برق در بورس انرژی زمینه را برای تعیین رقابتی قیمت برق فراهم می‌کند.

در همین رابطه مجید نامجو وزیر نیرو اخیرا با تاکید بر اینکه به‌نظر می‌رسد افزایش قیمت برق در فاز اول اجرای قانون هدفمند‌سازی‌ یارانه‌ها برای مردم عادی شده است، تاکید کرد: رشد مصرف برق نشان می‌دهد که در روزهای اخیر مردم کمتر به رعایت الگوهای مصرف این حامل انرژی توجه می‌کنند.به گفته این عضو ستاد هدفمندی یارانه‌ها افزایش دوباره قیمت برق می‌تواند تا حدودی منجر به توقف رشد مصرف برق در کشور شود.

همچنین روز گذشته عباس علی آبادی مدیرعامل مپنا دریک گفت‌وگوی مفصل با فارس گفت: برق به‌دلیل واقعی نبودن قیمت، همواره به مردم ایران هدیه شده است و چنانچه پروژه‌های نیمه تمام تکمیل و طرح‌های جدید راه‌اندازی نشود در سال ۹۲ با خاموشی برق به‌طور وسیع مواجه خواهیم شد.

محمد بهزاد معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی هم با ابراز نگرانی از رشد مصرف برق در کشور به‌ویژه در خردادماه سال‌جاری به مهر، گفت: از تابستان سال گذشته تاکنون تولید برق کشور حدود 5 هزار مگاوات افزایش یافته است اما به‌نظر می‌رسد با ورود این میزان افزایش ظرفیت تولید اما رشد مصرف از تولید پیشی گرفته است.

این مقام مسئول خواستار رعایت الگوهای مصرف برق در استان‌های مختلف کشور شد و افزود: یکی از دلایل رشد فزاینده مصرف برق در سال‌جاری افزایش استفاده از کولرهای گازی و اسپیلت‌ها در ساختمان‌های جدید التاسیس است.ضمن اینکه در تازه‌ترین رویداد وزارت نیرو نسبت به استفاده گسترده از کولرهای گازی و اسپیلت‌ها و احتمال صدور قبوض نجومی برق هشدار داد.
بر این اساس به‌نظر می‌رسد راهکار اصلی رشد قیمت برق در گام اول اجرای فاز دوم هدفمند کردن یارانه‌ها و سپس ایجاد فضای رقابتی، تعیین قیمت در بورس انرژی است.

هیأت مدیره این بورس به تازگی معرفی شده و مدیرعامل این بورس هم انتخاب شده است.در همین رابطه رضا ریاحی معاون بازار برق ایران در گفت‌وگو با همشهری درباره انجام معاملات برق در بورس انرژی و احتمال واقعی شدن قیمت‌ها از طریق اجرای مکانیزم عرضه و تقاضا در بورس انرژی گفت:بحث اصلی برای واقعی شدن قیمت برق اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه است که هنوز زمان اجرای دقیق آن مشخص نیست اما براساس برنامه دولت زمانی که قیمت‌ها به سمت هدفمند شدن پیش برود قیمت برق هم رفته‌رفته واقعی خواهد شد.

وی با بیان اینکه انجام معاملات برق در بورس انرژی به نحوه واقعی شدن قیمت برق کمک می‌کند گفت:تاسیس بورس انرژی در واقع زمینه را برای اجرای فاز دوم هدفمند کردن یارانه‌ها هموار می‌کند، به این شکل که با اجرای مکانیزم عرضه و تقاضا شرایط برای واقعی شدن قیمت برق فراهم می‌شود.

بورس و قیمت‌های رقابتی

معاون بازار برق ایران گفت:با آغاز معاملات برق در بورس انرژی قیمت‌ها رقابتی می‌شود چرا که خریداران و فروشندگان با اجرای یک فضای رقابتی عملا قیمت‌ها را هم رقابتی خواهند کرد و این موضوع باعث واقعی شدن قیمت برق می‌شود. ریاحی تاکید کرد:واقعی شدن قیمت برق در واقع از طریق این دوفرایند دنبال می‌شود و بورس انرژی هم می‌تواند مقدمات اجرای این طرح را فراهم کند اما اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و تأسیس بورس انرژی که در فاز اول با معاملات برق آغاز می‌شود تکمیل‌کننده یک فرایند واحد، یعنی واقعی شدن قیمت برق هستند.

کد خبر 173089
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز