گروه ادب و هنر: همزمان با چهلمین سال انتشار «صد سال تنهایی»، بیست‌وپنجمین سال اهدای جایزه نوبل و از همه مهم‌تر، هشتادمین سال تولد گابریل گارسیا مارکز، دولت اسپانیا مراسم باشکوهی برای گرامیداشت این نویسنده کلمبیایی شهیر برگزار کرد.

در این مراسم باشکوه، تعداد زیادی از طرفداران «گابو» با شرکت در یک حرکت جالب ادبی که مشابه یک ماراتن انجام شد، کتاب «صد سال تنهایی» او را به‌صورت دسته‌جمعی مطالعه کردند.

این برنامه پنجم مارس (برابر با چهاردهم اسفند) یعنی یک روز پیش از روز تولد مارکز در اسپانیا برگزار شد و درحالی‌که چهره‌های بسیار سرشناسی در حوزه‌های مختلف حضور داشتند، «ماریا ترزا فرناندز دی‌لاوگا»، معاون نخست‌وزیر اسپانیا، نخستین جملات شاهکار این نویسنده کلمبیایی را با صدای بلند قرائت کرد. پس از او 80 تن از دیگر حاضران پرشمار برنامه، هرکدام به مدت 15 دقیقه، «صد سال تنهایی» را خواندند و نظیر یک مراسم مذهبی باشکوه، کتاب بی‌مانند مارکز را دوره کردند.

«صد سال تنهایی» تاکنون به بیش از 30 زبان ترجمه شده در بیش از 30 میلیون نسخه منتشر شده است. اما شهرت و محبوبیت مارکز 80 ساله، حالا با گذشت 40 سال از انتشار این کتاب، به‌هیچ‌روی کاهش نیافته است.

حتی گابو، آن‌چنان معروف و محبوب است که در کلمبیا، حتی رانندگان اتومبیل‌های مسافرکش نیز به این‌که یک‌بار او را سوار کرده‌اند، می‌بالند، انگار گابو دست‌کم یک‌بار تمام تاکسی‌های کلمبیا را امتحان کرده است!

علاوه بر اسپانیا که مارکز با نوآوری‌های شگفت‌انگیزش در زبان اسپانیایی، حق بزرگی بر گردن آن دارد، بسیاری از کشورهای دیگر نیز امسال برای مارکز برنامه‌های بزرگداشت می‌گیرند. آن‌چنان که در ایران نیز قرار است برنامه‌هایی با حضور خود او در اردیبهشت سال 86 برگزار شود.

کد خبر 17294

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز