دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین - زهره بانی: بیماری بولیمیا یا پراشتهایی عصبی برخاسته از نوعی اختلال روحی است

دکتر عبداله زندی متخصص جراحی عمومی و لاپاروسکوپیست، بمیاری بولیمیا (پراشتهایی عصبی) را بیشتر یک اختلال روحی روانی می‌داند تا یک بیماری جسمی و می‌گوید: بولیمیا در واقع زاییده تصور نادرستی است که مبتلایان به این بیماری از وضعیت جسمی خویش دارند و همواره فکر می‌کنند باید لاغرتر شوند.

این بیماری بیشتر کسانی را درگیر خود می‌کند که به نوعی شغل یا موقعیت اجتماعی‌شان ارتباط مستقیم با وضعیت بدنی آنان دارد مثل مدل‌ها، هنرپیشه‌ها، خواننده‌ها و ... و شیوع آن بین زنان و دختران جوان بیشتر است.

افراد مبتلا به بولیمیا  پرخوری مفرط و انجام حرکات جبرانی مانند استفراغ کردن یا استفاده بی‌رویه از داروهای مسهل و ادرارآور را انجام می‌دهند.

این افراد در ابتدا پس از خوردن غذا، سعی می‌کنند با تحریک گلوی خود هرآنچه را که خورده‌اند، استفراغ کنند اما به مرور زمان و پس از تکرار این وضعیت، ااین موضوع روحی روانی می‌شود و به محض خوردن یا نوشیدن، دچار دل درد و استفراغ می‌شوند.

دکتر زندی در مورد دیگر عوارض این بیماری می‌گوید: بولیمیا همچنین باعث اختلالات آبوالکترولیت شده یعنی تنظیم سدیم و پتاسیم و کلسیم بدن به هم می‌خورد که همین وضعیت هم یکی از دلایل تشدید حالت تهوع و استفراغ در بیمار است.

از دیگر نشانه‌های این بیماری افت فشار خون بیمار است که این افت فشار خون به چند دلیل اتفاق می‌افتد که عبارتند از:

کم شدن آب بدن در اثر استفراغ‌های مکرر، اختلالات سدیم - پتاسیم و تحلیل عضلات قلب‌ بیمار که باعث افت حجم ضربه‌ای قلب می‌شود.

کاهش وزن شدید در این بیماران باعث تحلیل مفرط عضلات بدن از جمله عضلات قلب می‌شود که در اثر آن قلب دیگر قادر به پمپاژ مناسب خون نیست. این افراد به محض اینکه سر پا می‌ایستند بیشتر افت فشار خون پیدا می‌کنند.

بیشتر علت مرگ و میر مبتلایان به بولیمیا اختلالات قلبی عروقی گزارش می‌شود.

پر اشتهایی عصبی یا بولیمیا همچنین می‌تواند موجب اختلالات کلیوی نیزبشود زیرا آب به اندازه کافی به کلیه‌ها نمی‌رسد و در شکل پیشرفته‌تر موجب نارسایی‌های کبدی هم می‌شود اما معمولا پیش از رسیدن به این مرحله مرگ این بیماران فرا می‌رسد.

  • علایم جسمی بیماری بولیمیا

- دل درد، نفخ، یبوست و دفع گاز
- علایم ریوی ناشی از ورود مواد غذایی به مجرای تنفسی و عفونت ریه
- بی نظمی و حتی قطع قاعدگی
- ورم پاها به علت استفاده بی رویه از داروهای مسهل و ادرار آور
- زخم‌هایی روی زبان و لثه در اثر تماس با اسید معده در کسانی که استفراغ را تحریک می‌کنند
- به هم خوردن ضربان قلب
- خرابی و پوسیدگی دندان‌ها وزخم لثه‌ها
- کاهش شدید آب بدن، کاهش سطح پتاسیم که به ضعف شدید و ریتم‌های نامنظم قلب منجر می‌شود

  • علایم روحی - روانی بیماری بولیمیا

- افسردگی و اضطراب
- خستگی و بی حالی
- پرهیز از برقراری ارتباط چشمی
- آشفتگی روحی
- ضعف اراده
- داشتن افکار خودکشی یا دیگرکشی

معمولا درمان بیماری بولیمیا باید به صورت گروهی متشکل از پزشک متخصص داخلی، متخصص تغذیه و روانپزشک انجام شود، زیرا بسیاری از مبتلایان به علت تصور نادرستی که از وضعیت جسمی خود دارند حتی آمادگی پذیرش داروها یا مواد غذایی برای جبران کمبودهای بدنی‌شان را ندارند.

کد خبر 172906
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز