همشهری آنلاین: پژوهشگران اروپایی می‌گویند توانسته‌اند موش‌های فلج‌شده را با استفاده از یک برنامه فیزیوتراپی که شامل تحریک الکتریک و شیمیایی طناب نخاعی و استفاده یک برنامه توانبخشی با کمک ابزارهای روباتی به راه بیندازند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه این بررسی که نتایج آن در جورنال ساینس منتشر شده است، امکان جدیدی را برای درمان انسان‌های فلج شده ناشی از قطع نخاع مطرح می‌کند؛ تاکنون تحقیقات برای درمان این انسان‌ها بر یافتن روش‌هایی برای باززایی سلولهای عصبی در طناب نخاعی قطع شده متمرکز بوده است، اما تحریک کردن مغز و نخاع برای فعال کردن آنها شیوه جدیدی برای درمان این بیماران است.

پژوهشگران سوئیسی که این تحقیق را انجام داده‌اند می‌گویند شیوه مورد بررسی آنان مشابه شیوه‌ای است که در آن دستگاه عصبی رشد نیافته نوزادان با تجربه کردن می‌آموزد تا چگونه فعالیت مغز و اندام‌ها را هماهنگ کند و در نتیجه نوزادان به تدریج خزیدن، ایستادن، راه رفتن و بازی کردن را می‌آموزند.

دانشمندان سوئیسی برای فعال کردن مجدد مسیرهای عصبی موش‌های فلج شده از یک طرف با تزریق مجموعه‌ای از ناقل‌های عصبی - سروتونین، دوپامین و نوراپی‌نفرین- به اطراف نخاع و استفاده از مجموعه‌ای از الکترودها برای تحریک کردن نخاع در نزدیک محل قطع شدگی آن، به تحریک الکتریکی- شیمیایی نخاع موش‌ها پرداختند و از طرف دیگر از یک برنامه توانبخشی استفاده کردند که در آن با کمک یک ابزار روباتی موش‌ها را روی دو پا بلند می‌کرد و در حالت ایستاده قرار می‌داد تا به آنها بدون افتادن بتوانند راه بروند.

یک پاداش شکلاتی هم در جلوی موش‌های فلج شده قرار داده می‌شد تا به آنها برای راه رفتن انگیزه بدهد. پس از این اقدامات حیوانات فلج شده توانست چند قدمی بردارند.

پس از شش هفته ادامه این برنامه درمانی، مهارت‌های موش‌ها به قدری افزایش یافت که درصد بالایی از آنها می‌توانستند بدون استفاده از این ابزارهای تحریک‌کننده، به طور ارادی از پلکان بالا بروند و موانع را پشت سر بگذارند و حتی پرش انجام دهند.

این پژوهشگران می‌گویند با بهبود بخشیدن به ابزارهای مورد استفاده‌شان امیدوارند در آینده این شیوه را بر روی انسان‌ها نیز آزمایش کنند.

آنان تاکید می‌کنند که این روش به علاج کامل بیماران قطع نخاعی منتهی نخواهد شد، اما کیفیت زندگی آنان را بهبود خواهد بخشید.

کد خبر 172898
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز