رئیس سازمان بازرسی کل کشور با حضور در جمع دانشجویان پیام نور ارومیه، در پاسخ به سئوال یکی از دانشجویان، که سفرهای اخیر پورمحمدی را انتخاباتی دانسته بود، گفت: سفرهایم انتخاباتی نیست و بنده آدم کثیر السفری هستم.

به  گزارش همشهری آنلاین؛ حجت الاسلام « مصطفی پورمحمدی» رئیس سازمان بازرسی کل کشور در جمع دانشجویان پیام نور ارومیه حاضر شد و با اشاره به ایام ولادت حضرت علی(ع) گفت: خوشحالیم که جامعه اسلامی از انسانی همچون علی (ع) برخوردار است. شرافت و کرامت ما مسلمین این است که علی(ع) را داریم. انقلاب ما نیز هر چه دارد به برکت پیروی از امیرالمؤمنین علی (ع) است. امام(ره) عزیز ما هم هر چه دارد از برکت این وجود است.

پورمحمدی در پاسخ به یک دانشجو مبنی بر اینکه «چرا با وجود این همه دستگاه‌های نظارتی فسادهای مالی در کشور همچنان وجود دارد؟»، تصریح کرد: من یک مثال ساده می‌زنم. حرف ما این است که در کشور این همه پزشک و دارو و درمان وجود دارد اما چرا این قدر مریض و بیمار داریم. چرا که اگر به توصیه‌های درمانی عمل شده و مراقبت شود توصیه‌ها اثربخش است ولی اگر گوش ندهیم و توصیه‌های درمانی را به کار نبندیم عملاً تمام این مراکز درمانی و درمانگاه‌ها ناکارآمد خواهند بود.حرف اساسی ما در کشور این است که باید فرهنگ نظارت پذیری در جامعه جاری و ساری باشد. اگر بی نظمی در جامعه حاکم شود هر قدر پلیس راهنمایی و رانندگی داشته باشیم همچنان ترافیک بالا است.

خلاصه صحبت‎های «مصطفی پورمحمدی» رئیس‌سازمان بازرسی‌کل‌کشور از این قرار است:

  • یکی از مشکلات ما در کشور این است که سالی بیست و چند هزار کشته جاده‌ای داریم. البته این آمار در سال‌های اخیر کاهش پیدا کرده ولی باز هم زیاد است. در سال‌هایی که من در وزارت کشور بودم این آمار حدوداً 30 هزار بود که با تمهیدات نیروی انتظامی و بالا رفتن فرهنگ راهنمایی و رانندگی مقداری کاهش یافته است. نکته جالب این است که در جنگ به طور میانگین هر سال 30 هزار شهید داشتیم. به عبارت دیگر آمار کشته‌های جاده‌ای ما الآن مانند کشته‌های جنگ است.
  • در بررسی پرونده‌های فساد اخیر کاری که انجام شد عمدتاً با همکاری مدیران سازمان بازرسی انجام شد. بخش عظیمی از گزارش‌ها و تذکرهایی که سازمان بازرسی کل کشور به دستگاه‌های مختلف ارائه می‌کند، آشکار نیست. به بخشی از تذکرات و هشدارهای ما توجه شد و به بخشی توجه نشد.
  • در فساد بانکی سه هزار میلیاردی ضعف در سیستم نظارت درون سازمانی بود. به عنوان مثال بانک صادرات سه هزار شعبه و سی هزار پرسنل دارد. جامعه بانکی بیست و یک هزار شعبه رسمی با دویست هزار کارمند دارند. این در حالی است که سازمان بازرسی در کل کشور حدود دو هزار نفر کارمند دارد. البته این به معنای ضعیف بودن سازمان بازرسی نیست. قرار نیست سازمان بازرسی کل کشور برای هر نفر یک نیرو اختصاص دهد. سازمان بازرسی تنها راهنمایی کرده و هشدار می‌دهد.
  • اتفاقاً درباره همین گروه متخلف در پرونده سه هزار میلیاردی، سازمان بازرسی چند مورد را تذکر و هشدار داده بود؛ البته نه در مورد این پرونده، ولی مجموعه بازرسی درون سیستمی به تذکرات ما توجه نکرد. باید نظارت درون سازمانی تقویت شوند.
  • فشار اقتصادی به مردم زیاد است ولی این طور نیست که امانشان بریده شود. ملت ایران نشان داده که مقاوم و صبور است. انشاء الله از این مشکلات هم عبور خواهیم کرد. ولی راه عبور نیاز به همت همگانی دارد. البته مسئولین وظیفه جدی و اساسی دارند. سالم سازی در مدیران اصل است. اول باید مدیران سالم زندگی کنند. بازرسی و مدیریت‌ها باید سالم باشند، اما بحث سالم سازی به نظارت همگانی نیاز دارد.
  • (در پاسخ به این سؤال یک دانشجو که پرسید نظر شما درباره ولایت مداری احمدی نژاد چیست) نه بنده این جا در مقام داوری هستم و نه اینجا محکمه تعیین مکنونات ذهنی افراد است. اکثریت جامعه به آقای احمدی نژاد رای دادند و ایشان رئیس جمهور شدند. انتظاری که از ایشان به عنوان رئیس جمهور وجود دارد این است که طبق وظیفه‌اش عمل کند. رئیس جمهور بر ولایت پذیری تاکید دارد و قرار نیست ذهن و قلب ایشان را بخوانیم که چقدر ولایت پذیر است.
  • (در واکنش به یکی از دانشجویان که می‌گفت سفر شما انتخاباتی است) من آدم کثیر السفری هستم. در دوره بازرسی سه سفر به این استان داشتم. تا کنون به دانشگاه پیام نور نیامده بودم ولی به سایر دانشگاه‌های این استان رفتم. سالیان سال حضور در دو مجموعه را جدی گرفتم؛ یکی جمع دانشگاهیان و دیگری حوزویان. چنانچه برنامه‌ داشته باشم به وقت آن اعلام خواهم کرد. ولی اشکالی ندارد که فردی برنامه‌های خود را مطرح کند و مشکلات مردم را بشنود. نباید مانع این رفت و آمدها شد.
  • در رسیدگی به پرونده بیمه ایران هیچ کس مصون نیست؛ برای کسانی که پرونده آنان تکمیل شد کیفرخواست صادر گردید ولی هنوز پرونده برخی تکمیل نشده و برای آنان کیفرخواست صادر نشده است. وقتی کیفرخواست تکمیل شود آنان در دادگاه مطرح خواهند شد.
  • در مورد قائم مقام سابق بانک مرکزی که جزو متهمان فساد مالی بود اما در جلسات هیأت دولت حاضر شده بود نیز باید بگویم که این فرد از سمت خود برکنار شده است. البته قرار نبود این فرد در جلسات تصمیم گیری دولت حاضر شود. ما نیز خبر دار شدیم که وی بعضاً در جلسات تصمیم گیری حضور پیدا کرده است که با انتقاد صریح رسانه‌ها روبرو شد. نکته دیگر این که هنوز پرونده این فرد تکمیل نشده تا کیفرخواست صادر شود.
  • درباره انتصاب خاوری در بانک ملی باید بگویم که سازمان بازرسی در تعیین مسئولین دخالت نمی‌کند. از طرفی هویت خاوری مسئله پنهانی بود. دستگاه های اطلاعاتی می‌گویند ما تذکر داده و گفتیم ولی توجه نکردند.
  • شما می‌فرمایید جریان انحرافی و فتنه گر چرا همچنان در سیستم حضور دارند. چکار باید کرد؛ شما بگویید چه بکنیم؟! شما می‌فرمایید فلان فرد فتنه گر و انحرافی است. در این صورت باید چه کنیم؟! نباید با هم دعوا کرد، باید برای این مسئله راه حل پیدا کرد. تنها راهی که باقی می‌ماند تحمل است. باید آگاهانه و صبورانه تحمل کرد و اجازه نداد افرادی که قبولشان نداریم خیلی حوزه‌شان گسترده شود. باید روشنگری کرده و سعی کنیم وظایف خود را خوب انجام دهیم تا از دست اندازی فتنه گر و انحرافی جلوگیری کنیم. باید شرایط را طوری مدیریت کرد تا دوره فتنه گر و منحرفی پایان یابد.
کد خبر 172813
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز