مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۵:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخستین فضاپیمای باری خصوصی جهان پس از جدا شدن از ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) روز پنج شنبه در آب های ساحل باجا کالیفرنیا فرود آمد

کپسول فضایی دراگون

به گزارش ایسنا، کپسول باری دراگون ساعت 9:49 دقیقه روز پنج شنبه به وقت گرینویچ از ایستگاه فضایی بین المللی جدا شده و راهی زمین شد تا مأموریت نخستین فضاپیمای خصوصی جهان تکمیل شود.

مرکز کنترل مأموریت دراگون در هوستون آمریکا پس از عبور کپسول از جو زمین به خدمه ایستگاه فضایی اطلاع دادند که چتر نجات قرمز و سفید دراگون به وضوح قابل مشاهده است.

کپسول دراگون ساعت 15:42 دقیقه به وقت گرینویچ در ساحل باجا کالیفرنیا با موفقیت فرود آمد و بلافاصله به لس آنجلس انتقال داده شد.

درحالی که فضاپیماهایی باری ساخته شده توسط روسیه، ژاپن و اروپا به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در زمان بازگشت به زمین در جو از بین می‌روند، کپسول باری دراگون مجهز به سپر حرارتی و چتر نجات برای عبور ایمن از حرارات جو است.

نخستین فضاپیمای خصوصی جهان پس از پرتاب شدن از پایگاه کیپ کاناورال فلوریدا، در مجموع پنج روز و 16 ساعت و پنج دقیقه به ایستگاه فضایی بین المللی متصل بود.

مأموریت 9 روزه کپسول باری دراگون، فاز آزمایشی برای مأموریت اصلی این کپسول محسوب می‌شود. بر اساس قرار داد 1.6 میلیارد دلاری منعقد شده میان شرکت SpaceX و ناسا، کپسول باری دراگون طی 12 مأموریت کار انتقال تجهیزات مورد نیاز خدمه ایستگاه بین المللی را انجام خواهد داد که نخستین مأموریت ماه سپتامبر (شهریور ماه) برنامه ریزی شده است.

جان کولوریس مدیر مأموریت دراگون در شرکت ‌SpaceX تأکید می‌کند: اعتماد و همکاری تنگاتنگ ناسا برای انجام این مأموریت بسیار حائز اهمیت بود.

الون ماسک مدیر این شرکت نیز ابراز امیدواری کرد که مأموریت کپسول سرنشین دار دراگون تا سه سال آینده محقق شود. کپسول سرنشین دار دراگون در ابعاد 3.7 متر عرض و 4.4 متر ارتفاع قادر به انتقال هفت فضانورد است.

کد خبر 172800
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز