همشهری آنلاین: استاد دانشگاه مک گیل کانادا گفت: هنوز کسی منشاء حیات و اینکه آیا در سیارات دیگر نیز حیات وجود دارد را نمی‌داند

شهاب سنگ مریخی

پروفسور حجت الله ولی در سال 1996 با همکاری محققان سازمان فضایی آمریکا (ناسا) برای اولین بار به احتمال وجود حیات در یک شهاب سنگ مریخی با قدمت 5/4 میلیارد سال پی برد.

به گزارش ایرنا، پروفسور حجت اله ولی روز سه شنبه، در یک نشست علمی که در خبرگزاری جمهوری اسلامی برگزار شده بود درباره نحوه انجام این پروژه گفت: قبل از پروژه کشف حیات در سیاره مریخ،‌ تحقیقاتی انجام داده بودم که نشان می‌داد یک باکتری به نام 'مگنتو تاکتیک ' کریستال‌های مغناطیسی تولید می‌کند که این کریستال‌ها بعد از مرگ باکتری همچنان در لایه‌های رسوبی باقی می‌مانند و از آنها می‌توان به عنوان شواهد بیولوژیکی استفاده کرد.

وی خاطر نشان کرد: به دنبال ارایه نتایج این تحقیق، گروهی از دانشمندان ناسا در سال 1996 پیشنهاد انجام مطالعه‌ای در خصوص کشف علائم حاکی از وجود حیات در شهاب سنگی که گفته می‌شد از مریخ آمده است را به من دادند.

پروفسور ولی با اشاره به قدمت این شهاب سنگ که به 5/4 میلیارد سال پیش باز می‌گشت گفت: با انجام این مطالعه، فرصتی برای کشف احتمال وجود علائم حیاتی بر روی قدیمی‌ترین سنگی که وجود داشت ایجاد شد.

ولی اضافه کرد: کریستال‌های مغناطیسی موجود در رسوبات این شهاب سنگ بسیار شبیه کریستال‌های مغناطیسی متعلق به باکتری مورد مطالعه من بودند.

این پروفسور علوم زمین و سیاره‌ای دانشگاه مک گیل گفت: 'مگنتو تاکتیک باکتری' را اولین بار 'بلاک مور' در سال 1976 کشف کرد.

به گفته پروفسور ولی، کشف کریستال‌های این باکتری بر روی رسوبات موجود در شهاب سنگ آمده از مریخ نشان می‌داد که حدود 4 میلیارد سال گذشته احتمالا بر روی این کره حیات وجود داشته و این در حالی است که قدیمی‌ترین نشانه وجود حیات در منظومه شمسی متعلق به 8/3 میلیارد سال قبل بود.

این دکتری زمین شناسی گفت: برای اولین بار بود که یک کریستال به عنوان نشانه حاکی از حیات در نظرگرفته می‌شد.

ولی خاطر نشان کرد: ساده‌ترین نشانه حاکی از وجود حیات 'دی.ان.ای' است که تنها 200 میلیون سال باقی می‌ماند اما کریستال‌ها می‌توانند میلیاردها سال بدون تغییر باقی بمانند.

پروفسور حجت اله ولی

وی افزود: نتیجه این مطالعات بعد از چهار بار مرور برای چاپ در نشریه ساینس انتخاب شد که به این ترتیب برای اولین بار احتمال وجود حیات در کره مریخ منتشر شد.

ولی افزود: پس از انتشار این خبر 90 درصد دانشمندان جهان طی مطالعاتی برای رد این نظریه تلاش کردند اما به دلیل شباهت 100 درصدی کریستال‌های موجود در این شهاب سنگ با کریستال‌های موجود در کره زمین این امر انجام نشد.

پروفسور ولی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: تفاوت حیات بر روی کره زمین و مریخ در این است که کره زمین در مدت زمان 8/3 میلیارد سال گذشته دستخوش تغییرات بسیاری از جمله تغییرات جوی و زلزله‌های مختلف و دیگر موارد شده است؛ در حالی که کره مریخ از ابتدای پیدایش تا کنون دستخوش هیچ تغییری نشده است.

وی اظهار داشت: تحقیقاتی که تاکنون در مریخ انجام شده همه در سطح مریخ بوده است اما اگر بتوان 50 سانتی متر به زیر سطح مریخ نفوذ کرد امکان کشف موجود زنده در آن وجود دارد.

کد خبر 172522
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز