چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۴:۲۱
۰ نفر

معاون توسعه مدیریت حقوقی و امور مجلس سازمان محیط‌زیست گفت: در سال 91 بر خلاف سال 90 که 100میلیارد تومان اعتبار برای مهار ریزگردها و ساماندهی تالاب‌ها و دریاچه‌ها بودجه اختصاص داده شده بود ردیف بودجه خاصی برای این مباحث درنظر گرفته نشده است.

حسن شیخ نیا روزگذشته در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب افزود: البته در سال 91 رشد اعتبارات اختصاص داده شده به سازمان محیط‌زیست برای نخستین بار افزایش بسیار چشمگیری داشته و مجموعه اعتبارات هزینه‌ای جاری و تملک دارایی این سازمان رشدی معادل 74/5 درصد نسبت به سال گذشته داشته است.

به گفته وی، در سال 90 اعتباری که به‌عنوان هزینه جاری به سازمان محیط‌زیست اختصاص داشت معادل 21 میلیارد تومان بود که این رقم نسبت به سال 89، 8 درصد افزایش داشت. همچنین اعتبارات تملک دارایی سرمایه معادل 51 میلیارد تومان بود که نسبت به سال 89 دو درصد کاهش داشت.

شیخ نیا اظهار داشت: اما در سال 91 اعتبارات هزینه جاری معادل 23/8 میلیارد تومان درنظر گرفته شده که نسبت به سال 90 این میزان 13 درصد رشد داشته و این در حالی است که میانگین رشد هزینه‌های جاری در کل دستگاه‌های کشور 6 درصد بوده است؛ بنابراین رشد اعتبارات هزینه‌های جاری در سازمان محیط‌زیست بسیار خوب بوده است. به گفته وی، اعتبارات تملک دارایی سازمان محیط‌زیست در سال 91 با رشد بی‌سابقه 94/4درصدی نسبت به سال 90 از 51 میلیارد تومان به 98/9 میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش مهر، معاون توسعه مدیریت حقوقی و امور مجلس سازمان محیط‌زیست تصریح کرد: مجموع هزینه‌های جاری و تملک دارایی سازمان محیط‌زیست در سال91 از 71/9میلیارد تومان در سال90 با رشدی معادل 74/5درصد به 125/5میلیارد تومان در سال 91 رسیده است. شیخ نیا با بیان اینکه فعالیت‌های سازمان محیط‌زیست براساس اسناد چشم‌انداز پنج‌ساله سند ملی محیط‌زیست و برنامه‌های سنواتی مشخص می‌شوند، افزود: حفاظت از محیط‌زیست با توجه به افزایش انفجارآمیز جمعیت، بهره‌برداری غیرمعقول از منابع طبیعی، تخریب تنوع زیستی و گسترش آلودگی‌های هوا، خاک و آب یکی از نگرانی‌های جدی امروز جوامع بشری است که منجر به تنزل کیفیت زندگی انسان‌ها و بر هم زدن تعادل اکوسیستم شده است.

به گفته وی، بر همین اساس سازمان محیط‌زیست وظایفی درخصوص حفاظت از مناطق چهارگانه، شناسایی زیستگاه‌های با ارزش، شناسایی منابع آلوده‌کننده محیط‌زیست، چگونگی استقرار صنایع و مدیریت پسماندها دارد که برای هر یک از این بخش‌ها ردیف بودجه خاصی درنظر گرفته است. به گفته شیخ نیا یکی از مهم‌ترین چالش‌های امروز محیط‌زیست بحث ریزگردها، تالاب‌ها و دریاچه‌هاست که در سال 90 اعتباری معادل 100 میلیارد تومان برای این مباحث درنظر گرفته شد که برای نخستین بار صددرصد این منبع مشخص شده نیز تخصیص داده شد. البته اقداماتی که در راستای کاهش ریزگردها و گرد و غبار و همچنین ساماندهی تالاب‌ها و دریاچه‌ها با این اعتبار انجام شده تا پایان سال 90 به خوبی قابل مشاهده خواهد بود.

وی افزود: اما متاسفانه با وجود تاکید دولت و رایزنی‌هایی که در مجلس انجام شد و همچنین برایند نگاه مثبت مجلس و جلسات بسیار خوبی که با هیأت رئیسه مجلس برگزار شد و تلاش‌های زیاد کمیسیون تلفیق نمایندگان در سال‌جاری ردیف بودجه خاصی برای مهار ریزگردها و ساماندهی تالاب‌ها درنظر گرفته نشده و مقرر شد تنها از بودجه مازاد درآمد نفتی و درصورت انجام برنامه‌های اولویت دار این مازاد بودجه به بحث ریزگردها، دریاچه‌ها و تالاب‌ها اختصاص داده شود.

به گفته شیخ نیا همچنین در سال 91 با ارتباطات و رایزنی‌های بسیار خوبی که انجام شده رقم 5میلیارد تومان برای نخستین بار با توجه به حاکمیتی بودن سازمان محیط‌زیست و کمبود منابع به ادارات کل حفاظت محیط‌زیست استان‌ها اختصاص یافت تا تمامی مطالبات کشاورزان و دامداران که در سنوات قبل وجود داشت به‌طور کامل پرداخت شود.

کد خبر 172521

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز