پنجشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۸
۰ نفر

همشهری سرزمین من: بازدید از باغ‌وحش وکیل‌آباد، بزرگ‌ترین باغ‌وحش ایران در مشهد - گزارش از حسن احمدی‌فرد و عکس از مهدی قربانی:

mashhad zoo

اگر می‌خواهید شیر آفریقایی یا کانگوروی استرالیایی را ببینید، نیازی نیست به ژوهانسبورگ یا سیدنی سفر کنید.

باغ‌وحش وکیل‌آباد هر دوی اینها را دارد و البته بیشتر از اینها را؛ هم طاووس هندوستان و آهوی خُتن را دارد و هم ببر و تمساح و مار و گراز را.

این باغ‌وحش با 4 هکتار وسعت، بزرگ‌ترین باغ‌وحش ایران است که بیشترین گونه جانوری را در کشور در خود جا داده است. باغ‌وحشی با 52 سال قدمت که یکی از مهم‌ترین گونه‌های جانوری جهان را هم می‌توان در آن دید؛ شیرببر یا همان تایگون که حاصل جفت‌گیری طبیعى ببر نر و شیر ماده است.

در کنار این گربه‌سان غول‌آسا، جانورانی مثل ببر اندونزی، قوچ و میش «آئوراد» هم از آن جانورانی هستندکه در کمترین باغ‌وحشی دیده می‌شوند. تا چند سال پیش، یک فیل بزرگ هندوستان هم در باغ‌وحش مشهد نگهداری می‌شد که چند سالی می‌شود که به مرگ طبیعی تلف شده و باغ‌وحش وکیل‌آباد دیگر فیلی ندارد.

دیدنی های زنده

با اینکه جانوران کمیابی مثل شیرببر غول پیکر و لاما را می توان اینجا دید، اما یکی از دیدنی های باغ وحش وکیل آباد هم مثل همه باغ وحش های دنیا، شیرها و ببرهای آن است. گربه سانان بزرگی که نعره شان دل آدم را می لرزاند.

حیوانات را آزار ندهید

به‌هیچ‌وجه در محوطه باغ‌وحش زباله‌ نریزید و مواد خوراکی را در قفس حیوانات نیندازید. با معرفی دقیق و جذاب حیوانات به کودکان، کمک کنید تا آنها به محیط‌زیست و حیات‌وحش، علاقه‌مند شوند. در ضمن نگذارید کودکان بیش از حد به قفس حیوانات نزدیک شوند چرا که رفتار حیوانات غیرقابل پیش‌بینی است.

به تماشای جانوران

راه‌های دسترسی به باغ‌وحش وکیل‌آباد ساده است و می‌توان از هرکجای مشهد خود را به پارک وکیل‌آباد و سپس باغ‌وحش رساند.

خودروی شخصی: از میدان «پارک ملت» به سمت پارک وکیل‌آباد برانید. بعد از طی بلوار وکیل‌آباد و عبور از پل مهندس پرتویی، به پارک وکیل‌آباد می‌رسید.

وسایل نقلیه عمومی: از هر جای شهر مشهد، با تاکسی می‌توانید در کمتر از یک ساعت خودتان را به باغ‌وحش وکیل آباد برسانید. اتوبوس‌های تندروی خط یک و خط 12 اتوبوسرانی از مبدا حرم و خط یک قطار شهری، مقصدشان پارک وکیل‌آباد است.

اینها کمیاب هستند

در باغ‌وحش وکیل‌آباد مشهد 50 گونه پرنده، ۶0 گونه پستاندار و انواع خزندگان و آبزیان وجود دارند که در مجموع بیشتر از 800 گونه جانوری را تشکیل می‌دهند.

ورودی باغ‌وحش: بلیت ورودی به باغ‌وحش 2 هزار تومان است و هر روز از ساعت 8:30 صبح تا 4:30 بعدازظهر می‌توانید به آنجا سر بزنید. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری بگیرید، می‌توانید با شماره تلفن 5014433 (0511) تماس بگیرید. از همان ابتدای ورود به باغ‌وحش می‌توانید حیوانات مختلف را تماشا کنید و به راه خود برای دیدن آنها ادامه دهید.

سالن خزندگان: برای دیدن سالن خزندگان باغ‌وحش وکیل‌آباد، باید دوباره بلیت بگیرید. بلیت ورودی به سالن خزندگان، 100 تومان است؛ در این سالن، انواع مارها، ماهی‌ها و تمساح‌ها نگهداری می‌شوند.

 

قفس تایگون‌ها: از جالب‌ترین جانورهایی که در باغ‌وحش مشهد نگهداری می‌شوند «تایگون»ها هستند. 3 قلاده تایگونی که در باغ‌وحش مشهد هستند، حاصل پیوند ببر نر و شیر ماده هستند. تایگون‌ها، صورتی خال‌خالی و تنی راه‌راه دارند. اولین شیرببر، نخستین‌بار ۱۵سال پیش در آمریکا به صورت لقاح مصنوعى به دنیا آمد. قفس تایگون‌ها قبل از قفس شیرها و در کنار قفس پلنگ آفریقایی است.

موزه حیات‌وحش: باغ‌وحش وکیل‌آباد، موزه حیات‌وحش هم دارد. در این موزه انواع حیوانات و پرندگان تاکسیدرمی شده را تنها با پرداخت 100 تومان می‌توانید ببینید.

بیرون از باغ‌وحش

می‌توانید پس از دیدن باغ‌وحش، سری هم به اطراف آن بزنید که دیدنی‌‌های بسیار دارد:
پارک وکیل‌آباد: از جمله موقوفه‌های «حاج‌حسین ملک» است که «کتابخانه ملی ملک» را در تهران راه‌اندازی کرده. کوهستان پارک: در کنار باغ‌وحش وکیل‌آباد قرار دارد که یک شهربازی بزرگ با وسایل بازی مختلف است.

 - شماره 11

کد خبر 171790
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز