مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۷:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: شرکت "زنیت" اعلام کرد "یوجین پلی" مخترع دستگاه کنترل از راه دور تلویزیون و 18 اختراع دیگر در سن ۹۶ سالگی در گذشت.

یوجین پلی

این شرکت که آقای پلی 47 سال در آن مشغول به کار بوده اعلام کرد وی روز یکشنبه به دلایل طبیعی در بیمارستانی در شهر شیکاگوی آمریکا درگذشت.

مهمترین اختراع وی در سال ۱۹۵۵ "فلش متیک" نام داشت،‌اختراعی که به واسطه آن پرتوی نوری به حسگرهای چهار گوشه صفحه تلویزیون فرستاده می‌شد و به این شکل امکان خاموش و روشن کردن و تغییر شبکه های تلویزیون به وجود آمد،‌ اختراعی که عده‌ای آن را آغاز عصر "تلویزیون گردی" می دانند. وی کنترل از راه دور تلویزیون را پیش از اینکه صدها شبکه تلویزیونی بوجود بیاید، ابداع کرد از این رو در ابتدا این دستگاه،‌ابزاری تجملاتی به شمار می‌آمد.

کنترل از راه دور

یوجین پلی در سال ۱۹۱۵ در شهر شیکاگو متولد شد و در ۱۹۳۵ زندگی حرفه ای خود را به عنوان یک مهندس آغاز کرد. وی به مدت 47 سال در شرکت زنیت مشغول به کار بود و در طول دوره فعالیتش ۱۸ اختراع در آمریکا به نام خود ثبت کرد.

پس ابداع پلی،‌ کنترلهای از راه دور صوتی به بازار آمدند و پس از آن مدل هایی که به اشعه فروسرخ مجهز بودند و در نهایت مدلهایی که با اشعه رادیویی کار می‌کردند. پیش از ابداع پلی، کنترل از راه دور تلویزیون شرکت زنیت کابلی بوده و تلویزیون وصل می‌شد.

یوجین پلی در سال ۱۹۹۷ همراه با رابرت ادلر، از دیگر مهندسان شرکت زنیت، به خاطر ابداعش جایزه امی (Emmy) را به خود اختصاص داد.

کد خبر 171661
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز