مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: خاکستر جیمز دوهان که در نقش اسکاتی در سریال تلویزیون "پیشتازان فضا" در دهه ۱۹۶۰ به شهرت رسید، با پرتاب موشک فالکون ۹- اولین موشک خصوصی جهان- به فضا فرستاده شد.

falcon9

به گزارش لایو ساینس موشک بدون سرنشین فالکون 9 حامل سفینه فضایی دراگون - حاوی ملزومات برای ایستگاه فضایی بین‌المللی- در ساعت 3:44 بامداد به وقت شرق آمریکا از پایگاه نیروی هوایی آمریکا در کیپ کاناورال به فضا پرتاپ شد. این موشک همچنین حاوی باقیمانده‌های بدن 308 نفر از جمله دوهان، و فضانورد برنامه مرکوری، گوردون کوپر، است.

این خاکسترها بر اساس توافقی میان سازنده این سفینه فضایی، شرکت خصوصی سازنده موشک اسپیس‌ایکس (SpaceX) و شرکت سلستیس (Celestis) است که بر اساس نوشته وب‌سایتش پروازهای فضایی را برای بردن "بخشی نمادین از خاکستر عزیزان‌تان" رزرو می‌کند.

رئیس اسپیس‌ایکس، گوین شات‌ول در یک کنفرانس خبری پس از پرتاب موشک گفت: "آنها در واقع از 2005 یا 2006 مشتری ما بودند."

مرحله دوم موشک "فالکون 9" 9 دقیقه و 49 ثانیه پس از پرواز از کپسول جدا شد، واکنون در مداری در بالای کره زمین در حال چرخش است. این بخش جدا شده موشک احتمالا حدود یک سالی در مدار باقی خواهد ماند و بعد به سوی زمین سقوط خواهد کرد و ضمن ورود مجدد به جو زمین خواهد سوخت.

capsule

مجموعه موشک فالکون 9/بسفینه دراگون شرکت اسپیس‌ایکس حاوی حدود 460 کیلوگرم محموله برای ایستگاه فضایی شامل غذا و ملزومات برای خدمه، تجهیزات برای تجربیات علمی طراحی شده بوسیله دانشجویان، تجهیزات کامپیوتری و اشیای یادگاری است.

شرکت سلستیس به ازای هر گرم از خاکستر هر فرد که در مدار زمین قرار می‌دهد 2995 دلار دریافت می‌کند. فرستادن خاکستر به اعماق فضا به درون منظومه شمسی از قیمت 12500 دلار آغاز می‌شود و فرستادن خاکستر در پروازهای تحت‌مداری به فضا که نهایتا به زمین بازخواهد گشت، از 995 دلار شروع می‌شود.

کد خبر 171593

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز