همشهری‌آنلاین: دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران از پیگیری ابلاغیه رئیس جمهور به وزارت اقتصاد مبنی بر معافیت مالیاتی کتابفروشان خبر داد؛ چرا که دستور جدیدی به معاونت حقوقی وزارت ارشاد نیامده است.

 به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از مهر، محمود آموزگار دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران درباره نتیجه دستور رئیس‌جمهور برای معافیت کتابفروشان از پرداخت مالیات گفت: اتفاقا ما دیروز با معاونت حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفتگویی داشتیم که مشخص شد هنوز چیزی در این زمینه به دستشان نرسیده است.

وی ادامه داد: به همین منظور در نظر داریم از طریق دفتر ریاست‌جمهوری مساله را پیگیری کنیم تا مطمئن بشویم این ابلاغیه به وزارت اقتصاد و امور دارایی رفته و برای اجرای آن هم دستور لازم صادر شده است. به هر حال سال مالیاتی کتابفروشان نیز مانند دیگر نهادها از اول فروردین آغاز می‌شود ولی مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی آخر تیرماه است که البته وزارت اقتصاد و دارایی در حال حاضر مشغول بررسی پرونده‌های سال 89 است.

این مقام مسئول در اتحادیه ناشران و کتابفروشان با اشاره به اینکه باید ساختار دستور رئیس‌جمهور مشخص شود که ابلاغیه یا نامه یا مصوبه هیئت وزیران است، توضیح داد: همچنین برای ما مهم است که مضمون دستور رئیس‌جمهور مشخص شود. طبق اصل 134 اگر بین دو وزارتخانه اختلاف نظر پیش آید آن وزارتخانه‌ای که ذینفع است موضوع را به ریاست‌جمهوری ارجاع می‌دهد و اگر رئیس‌جمهور موافقت کند موضوع در هیئت وزیران به تصویب و سپس به وزارتخانه‌ها ابلاغ می‌شود.

آموزگار افزود: در این مورد هم وقتی وزارت ارشاد نتوانست مساله معافیت مالیاتی کتابفروشان را با وزارت اقتصاد به سرانجام برساند موضوع را به ریاست‌جمهوری ارجاع داد که چندی پیش هم رییس جمهور طی نامه‌ای به حسینی وزیر اقتصاد و امور دارایی اعلام کرد که کتابفروشان از پرداخت مالیات معافند حتی اگر لوازم التحریر بفروشند.

وی با تاکید بر اینکه اخبار حاکی از آن است که موضوع به نهادهای ذیربط ابلاغ شده است، بیان کرد: روند قانونی اینگونه است که موضوع در هیئت وزیران به تصویب رسیده و ابلاغ شود.

دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان در پایان تاکید کرد: نکته مهم این است که وزارت ارشاد به بندی از قانون اشاره می‌کند که از اردیبهشت 80 اجرایی بوده است و اگر در طول این سال‌ها اجرایی نشده است هم به دلیل اختلاف نظرها بوده است در نتیجه می‌توان به عطف ماسبق قانون هم توجه کرد ولی اگر قانون را از همین امسال هم اجرا کنند، ما راضی هستیم.

کد خبر 171290
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز