مجید فروغی: بودجه سال 91 تصویب شد اما از اختصاص سرسوزنی از بودجه به خرید آثار هنری خبری نیست.

سال گذشته وقتی مجلس تصویب کرد دستگاه‌ها و نهادهای تابعه قوای سه‌گانه موظفند یک دهم درصد از بودجه عمرانی ساختمانی خود را برای خرید آثار هنری صرف کنند، روزنه‌ای از امید اما همراه با تردید در دل اهالی هنرهای تجسمی گشوده شد.

عده‌ای از هنرمندان و فعالان عرصه هنرهای تجسمی هنوز تجربه تلخ سال1382 را به یاد داشتند و نتوانستند به یک دهم درصد بودجه سال90 خوشبین باشند. سال1382 مجلس تصویب کرده بود که دستگاه‌ها می‌توانند اگر علاقه و تمایل دارند نیم‌درصد از بودجه عمرانی‌شان را اثر هنری خریداری کنند اما گویا تمایل دستگاه‌ها به سمت و سوی هنر نبود و آن نیم‌درصد هم در حوزه‌های دیگر هزینه شد.

وقتی قانون بودجه سال1390، دستگاه‌ها را موظف به خرید آثار هنری کرده، بود مسئولان، هنرمندان و دست‌اندرکارانی در هنرهای تجسمی امیدوار شدند تا حمایتی از هنرمندان با خرید آثارشان صورت گیرد. حالا 2ماه دیگر به پایان مهلت صرف بودجه سال90 دستگاه‌ها مانده و معلوم نیست کدام دستگاه از محل یک‌دهم درصد بودجه عمرانی ساختمانی، اثر هنری خریداری کرده و چه میزان اثر خریداری شده است؟ آیا وزارتخانه‌ها و دستگاه‌هایی که گاهی به هنر و هنرمندان متوسل می‌شوند و متناسب با حوزه‌ کاری و فعالیت خود، جشنواره‌ها و نمایشگاه‌هایی برگزار می‌کنند یا در ساخت فیلم و سریال سرمایه‌گذاری می‌کنند، حالا که قانون به آنها تکلیف کرده است گوشه چشمی هم به هنرهای تجسمی داشته و آثار هنری خریداری کرده‌اند؟

اکسپوی91 (نمایشگاه فروش آثار هنرهای تجسمی) قرار است در دقیقه90 صرف بودجه سال1390 برگزار شود تا دستگاه‌ها در روزهای پایانی مهلت هزینه بودجه سال گذشته خود، یک دهم درصد بودجه عمرانی ساختمانی را اثر هنری خریداری کنند. مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اکسپو نیز با دستگاه‌ها رایزنی می‌کنند و با یادآوری قانون سعی دارند نهادها را به خرید اثر هنری ترغیب کنند.

اکسپوی 91 آزمونی است که روشن می‌کند بند119 قانون بودجه سال90 که یک‌دهم درصد به خرید آثار هنری اختصاص داده است اجرایی می‌شود و دستگاه‌ها وارد گود می‌شوند تا اثر هنری خریداری کنند یا تجربه تلخ دیگری رقم خواهد خورد و اهالی هنرهای تجسمی را به جایی می‌رساند که از این بودجه دستگاه‌ها آبی برای خرید آثار هنری گرم نمی‌شود. در فرصت حدود یک ماهه تا برگزاری اکسپو نقش و تاثیر رسانه‌ها برجسته‌تر می‌شود تا با اطلاع‌رسانی این رویداد و تبیین موضوع خرید آثار هنری، مشارکت دستگاه‌ها را در خرید آثار هنری خواستار شوند و اکسپوی91 در دقیقه90 کام هنرهای تجسمی را شیرین کند.

کد خبر 171170

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز