شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: «ری را» به عنوان نخستین گالری ایرانی در منطقه DIFC دوبی با رونمایی نمایشگاهی از سه نسل هنرمندان معاصر ایران به طور رسمی افتتاح شد.

نگارخانه

به گزارش همشهری آنلاین، دیدار از این گالری و افتتاحیه نمایشگاه آن با استقبال چشمگیر هنرمندان و هنردوستان با ملیت‌های مختلف آسیایی،اروپایی و آمریکایی رو برو شد.

نمایشگاهی متشکل از نقاشی،نقاشیخط، مجسمه و عکس افتتاح کننده گالری «ری را» با موضوع «زمان » بود که در برگیرنده حدود 35 اثر از 27 هنرمند است و در آن تلاش شده گوشه‌هایی از هنر نوین ایران در 50 سال اخیر به روایت هنرمندان حاضر در این نمایشگاه ارائه شود.

در حاشیه مراسم افتتاحیه، پرویز کلانتری - نقاش پیشکسوت - که دو اثرش از مجموعه «خط و ربط» به روی دیوار «ری را گالری » رفته است، در سخنان کوتاهی گفت: دوبی «جاده راه ابریشم » امروزین شرق است که در آن تعاملات فرهنگی تجاری میان شرق و غرب ممکن شده است.

او افزود: «از این رو تاسیس گالری ایرانی « ری را» در منطقه DIFC در واقع ارایه هنر ایران در یک شاهراه جهانی است.

«ری را» فرصت ذیقیمت ارایه آثار هنری ایران به دنیا را فراهم کرده است و از همین نمایشگاه افتتاحیه پیداست که قصد دارد جریان ادامه‌دار هنر ایران از دیروز تا امروز را به موازات هم به نمایش بگذارد که به یقین به شناخت وسیع‌تر دنیا از گونه گونی هنر امروز ایران می‌انجامد».

علی دولتشاهی - رییس هیات مدیره شرکت «ری را» که موسس این گالری است، با اشاره به سابقه 16 ساله این مجموعه در امر تبلیغات فرهنگی و هنری گفت: « مهمترین نیاز هنر ایران، ارائه مناسب و تبلیغات حرفه‌ای و هدفمند است.

او افزود: «ری را گالری » با هدف پر کردن این خلا و نیز نمایش توانمندی‌ گوشه‌های دیده نشده هنر ایران اسلامی پا به عرصه گذاشته است و در صورت حمایت اهالی فرهیخته جامعه هنری آماده‌ایم در سال‌های بعد و در افق‌های بلندتر،شعبه‌های درخور توجهی در قطر و حتی عربستان هم دایر کنیم».

مریم مقدم - مدیر عامل شرکت «ری را» نیز طی سخنان کوتاهی اعلام کرد :«ری را» حرف‌های تازه‌ای درباره هنر ایران خواهد داشت.

او گفت: «تا پایان سال شمسی،این گالری بر ارایه هنر ایران تمرکز خواهد داشت و در سال‌های بعد نیز با برپایی نمایشگاه‌های تطبیقی،آثار هنرمندان ایرانی، عرب و ترک را در کنار هم به نمایش می‌گذارد تا مخاطبان منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای،ظرایف هنر خاورمیانه و زوایای نگاه هنرمندان شاخص پیشکسوت و جوان آن را به درستی در یابند».

واحد خاکدان - دیگر نقاش صاحب سبک - از نسل میانی نقاشان معاصر ایران در افتتاحیه «ری را» حاضر بود.

او که با یک نقاشی از مجموعه «معمای سیاه» در این نمایشگاه شرکت دارد، معتقد است: «ری را گالری» با فضای مناسب مدرن و زیبایی که دارد،می‌تواند پایگاهی در خور توجه برای هنر ایران در خاورمیانه باشد.

او با تاکید بر موقعیت استراتژیک دوبی در دنیای امروز گفت: «حراجی‌ها و آرت فرهای بزرگی که در دوبی دایر شده حتی اقتصاد هنر در داخل ایران را رونق داده است و می‌بینید که انبوه هنرمندان،مجموعه داران و هنر دوستان را به نگاه دوباره به هنر تجسمی امیدوار کرده است.

این هنرمند نقاش با اظهار خرسندی از حضور یک گالری ایرانی در این منطقه مهم ، بیان کرد: هنر ایران صاحب یک گالری حرفه‌ای شده است و به نظرم از همین نمایشگاه افتتاحیه پیداست که «ری را» با وسواس تحسین برانگیزی همه نسل‌های مختلف ایران را زیر نظر دارد و این بهترین راهکار برای معرفی تمامیت هنر ایران است».

در افتتاحیه «ری را» شمار بسیاری از علاقمندان به هنر با ملیت‌های مختلف از نمایشگاه دیدن کردند.

کریستینا بلکی - یک مجموعه‌دار خصوصی سوئدی - که در جریان سفر تفریحی با اطلاع از برپایی نمایشگاهی از آثار هنر ایران در «ری را » حاضر شده بود، گفت: « هنر ایران را بیشتر از طریق اینترنت پیگیری کرده‌ام و دلم می‌خواست از نزدیک آثار هنرمندانش را ببینم.

آثار هنر ایران به رغم زیبایی‌های بسیاری که دارد ارزان است».

جف - که خود را نقاش آماتور اما خریداری سختگیر از آفریقای جنوبی و مقیم دوبی معرفی کرد، هنر ایران را خوب می‌شناخت و در سه سال اخیر آن را بسیار پیگیری کرده است.

او گفت: تا به حال اثر ایرانی نخریده‌ام ،اما واسطه خرید و فروش دهها اثر ایرانی به مجموعه داران شده‌ام.

جف معتقد است: گالری «ری را» در DIFC می‌تواند به مثابه یک رسانه توانمند هنر ایران را تبلیغ کند.

عبدالله عزیز - مجموعه‌دار جوان کویتی - هم یکی دیگر از دیدار کنندگان از این رویداد بود که در حاشیه بازدید از نمایشگاه گفت:« به نقاشیخط ایرانی بسیار دلبستگی دار و به تازگی از مجموعه‌داری یک اثر از علی شیرازی خریداری کرده‌ام».

او با اعتراف به سرآمدی هنر ایران در خاورمیانه،بزرگترین مشکل هنر ایران را عدم وجود تبلیغات دانست.

نخستین نمایشگاه گالری «ری را» با آثاری از آیدین آغداشلو،پرویز کلانتری ،فریدون آو،نصرالله افجه‌ای ،علی شیرازی،رضا مافی‌،جعفر روحبخش ،صداقت جباری ،مهرداد شوقی حق دوست،واحد خاکدان،نصرت الله مسلمیان،فریده لاشایی،مهران علمی نیا،یعقوب امدادیان،بهمن جلالی ،ملیکا شفاهی ،مرتضی پورصمدی ،فریدون امیدی ،مصطفی دره باغی ،دانا نهداران،فاطمه امدادیان،صفا حسینی ،آتوسا وحدانی ،فرناز ربیعی جاه ،هومن درخشنده و معصومه عبیری نیا تا یک ماه آینده ادامه در طبقه همکف DIFC دوبی ادامه دارد.

 

 

کد خبر 171032

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز