همشهری‌ آنلاین: محمد جلیل عندلیبی، ‌آهنگساز و نوازنده سنتور در یادداشتی که روز شنبه 12 اسفند، در پنجمین نشست نقد نغمه خوانده شد، از سمفونی پیامبر (ص) ساخته دکتر شاهین فرهت انتقاد کرد.

به گزارش همشهری آنلاین وی با اشاره به شکستن سکوت خود در این مدت گفت: اول خواستم سکوت کنم به سه دلیل 1- سفارش اثر از طرف دوستان صدا و سیما که بحق بغیر از این سفارش اشتباهی نداشته اند 2- شخصیت بزرگوار جناب دکتر شاهین فرهت که استاد بنده در هنرهای زیبا بوده اند و می باشند 3- دوباره دشمن تراشی و رنجش دوستانی که عرض کردم به آنها احترام و ایمان کاری دارم – البته خدا و پیغمبر خدا نرنجند- بالاخره به این نتیجه رسیدم سکوت در این مورد خاص جایز نیست. و کوتاهی است، آنهم در حق خدا و پیغمبر خدای متعال حضرت محمد مصطفی(ص).

عندلیبی در ادامه نوشته خود آورده است: ترقی هنر با بررسی و نقد منصفانه میسر می گردد که خوشبختانه به طور جدی و اولین بار در مورد هنر مظلوم موسیقی به همت دوستان و دلسوزان صورت گرفته و می گیرد- بنا به این مورد خاص اثر را با دقت بررسی نمودم – هم از جهت تخصصی – اجرایی و ساخت آن که به دلیل کمبود وقت و گستردگی مطالب از آن صرف نظر نمودم – اکتفا به چند مورد خاص نمودم که امیدوارم رنجشی پیش نیاید.

وی با اشاره به قسمت سوم سمفونی که آن هم به توسط کلام خوب ساعد باقری، شنونده متوجه می گردد که در مورد پیامبر اکرم(ص) است، گفت: نیم ساعت بقیه کار، توصیفی از پیامبر اسلام نیست. عندلیبی همچنین اضافه کرد: در کل تمام 45 دقیقه را می شود در همان قسمت سوم یازده دقیقه ای، خلاصه کرد. یعنی سفارش اثر 11 دقیقه ای از طرف صدا و سیما بهتر بود. هم مخارج کمتری صرف می شد و هم ضبط آن در ایران بهتر صورت می گرفت. بماند که اجرای ارکستر سمفونیک اوکراین و خواننده خالی از اشکال نیست.

این آهنگساز ضمن تقدیر از موسسه نغمه شهر که چنین نشست هایی را برای ترویج فرهنگ نقد موسیقی برگزار می کند ادامه داد: هر مسلمان واقعی وقایع مهم صدر اسلام مثل میلاد حضرت، معراج، هجرت، رحلت، صلح طلبی، آزادی، مساوات و در کل مبارزات رسول گرامی اسلام را به خوبی می داند.

اما دراین اثر فقط وجه مناجات و مبارزات آن بزرگوار توصیف می شود و این در حالی است که پیامبر اکرم(ص) اسلام را فقط با شمشیر نیاوردند. بلکه با صلح و گفتگو و معجزه قرآن کریم بود.ضمن آنکه دراین اجرا هیچ تمی معرف شخصیتها و صحابه بزرگ پیامبر اکرم) نیست این درحالی بودکه در زمان پیامبر شخصیتهای بزرگی با آن بزرگوار و درکنارش بودند.

وی در پایان متذکر شد: سمفونی پیامبر(ص) در کل توصیفی از آن حضرت نیست. چرا که آن را می توان برای هر جریان یا شخص دیگری به کار برد.

پیش از این هوشنگ کامکار هم در گفت و گو با همشهری آنلاین[سابقه موضوع] از سمفونی پیامبر ساخته فرهت انتقاد کرده بود. سمفونی پیامبر اعظم به تازگی در دو سی دی جداگانه بی کلام و با کلام از سوی انتشارات سروش به بازار موسیقی عرضه شده است.

جلیل عندلیبی نیز سوییت سمفونی پیامبر اعظم را با خوانندگی محمد عبدالحسینی به زودی به بازار موسیقی عرضه خواهد کرد.

کد خبر 17103

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز