همشهری آنلاین: علی فرامرزی، هنرمند نقاش و مدرس هنر که هم اکنون برای برپایی نمایشگاهی از آثارش در آمریکا به سر می‌برد، برای معرفی هنر ایران به دانشگاه استنفورد دعوت شد.

نقاش

به گزارش همشهری آنلاین، فرامرزی شب گذشته ( 16 می 2012) با دعوت دانشگاه استنفورد آمریکا در یک نشست تحلیلی تخصصی در مورد هنر ایران سخنرانی کرد و به معرفی هنر معاصر کشور پرداخت.

او گفت: برای شناخت هنرمعاصر ایران باید تاریخ آن را شناخت و توجه داشت که روند تکامل نقاشی در ایران از زمانی بسیار دور آغاز می‌شود.

این هنرمند با اشاره به کشفیات بدست آمده از غارهای لرستان و آثار به جای مانده از نقاشی مانوی در منطقه طورفان چین سیر تحول نقاشی تا وقوع انقلاب مشروطه در ایران را بررسی کرد و پس از آن به معرفی مدرسه کمال الملک و تاثیر آن در تغییر رویکرد هنر نقاشی در ایران پرداخت.

همچنین بررسی روند نقاشی نوگرا پیش و پس از انقلاب 57 در ایران بخش دیگری از سخنرانی فرامرزی را به خود اختصاص داد.

فرامرزی در ادامه هنر کشور را پس از دهه 1380 خورشیدی واجد سیر تکاملی متفاوتی دانست و گفت: با برگزاری اکسپوی 1383 زمینه تحرک اقتصادی در عرصه هنر نقاشی کشور بوجود آمد و به این ترتیب هنر نقاشی ایران به بازار جهانی متصل شد و نقطه شروع مهمی برای اقتصاد هنر ایران بوجود آمد.

این مدرس هنر تاکید کرد: آنچه در عرصه نقاشی کنونی ایران قابل بحث و موشکافی است حضور بیش از پیش زنان در عرصه هنر است زیرا برخلاف سال‌های دهه 40 و 50 خورشیدی که تعداد انگشت‌ شماری از زنان هنرمند در عرصه نقاشی فعالیت می‌کردند، اکنون با حضور و فعالیت تعداد زیادی از زنان هنرمند در سطح بالای هنر نقاشی کشور مواجه هستیم که این مسئله نشانگر تغییرات عظیم اجتماعی است که در سطح آگاهی جامعه ایرانی رخ داده است و آن را به یکی از جوامع پویا و پیشروی هنری بدل کرده است.

نشست سخنرانی علی فرامرزی در روز 16 می در دانشگاه استنفورد آمریکا از ساعت 18 تا 20:30 انجام شد که با استقبال زیاد هنرمندان و هنردوستان خارجی و نخبگان دانشگاهی استنفورد روبرو شد.

حاضران در این سخنرانی، برپایی این نشست را فرصت خوبی برای شناخت ماهیت هنر معاصر ایران دانستند و در ادامه خواستار برپایی یک کارگاه هنری (ورک شاپ) توسط علی فرامرزی شدند که برپایی این ورک شاپ در 17 می (28 اردیبهشت) تدارک دیده شد.

کد خبر 171021

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز