گروه اجتماعی: در آخرین ساعات چهارشنبه‌ای که گذشت از 3 نفر از پیشکسوتان عرصه روزنامه‌نگاری تقدیر شد که شاگردی کردن در محضر آنها مایه مباهات بسیاری از روزنامه‌نگاران فعلی است.

حسین قندی، جلال رفیع و امیرحسین فردی استادانی هستند که نسلی از روزنامه‌نگاران کنونی را تربیت کرده‌اند. نخستین جشن پیش‌نگاران مطبوعات ایران با حضور جمع زیادی از پیشکسوتان و اهالی مطبوعات توسط معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد برگزار شد. در این مراسم سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مسائل اقتصادی پیش رو در حوزه‌ کاغذ نشریات و مطبوعات گفت: اگر در گذشته خبر جاذبه خود را داشت امروز باید به سمت تحلیل گزارش‌های دقیق و مصاحبه‌ها برویم و اطلاعات بیشتری همراه با تحلیل در اختیار مردم بگذاریم.

وی با اشاره به برخی شبکه‌های خبری ماهواره‌ای خارجی گفت: دیده می‌شود این شبکه‌ها قبل از بیان اخبار خود تحلیل آن را می‌آورند اما در شبکه‌های خبری داخلی تنها خبر بیان می‌شود که شاید برای مخاطب مفهوم چندانی نداشته باشد. نکته قابل توجه درباره رسانه‌ها این است که هر چه هویت مستقلی داشته باشند تاثیرگذاری‌شان بیشتر خواهد بود. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد:‌رسانه‌ها هنوز خط تعادل میان آزادی بیان، اخلاق و منافع کشور را به‌خوبی تشخیص نمی‌دهند و من معتقدم شاید تلاشی در این باره صورت نگرفته است و مدیران مطبوعات و رسانه‌ها نیز در این باره چندان شفاف عمل نکرده‌اند.

حسینی ادامه داد: امسال توسط معاونت مطبوعاتی چهارمین سمینار مطبوعات و چالش‌ها برگزار می‌شود و امیدواریم با حضور فعال رسانه‌ها و مطبوعات مسائل اساسی مطبوعات در این همایش مطرح شودکه در عین حال باید به ضعف‌ها و کمبودها توجه کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان صحبت‌های خود از کلیه پیشکسوتان عرصه مطبوعات به‌ویژه کسانی که در چند دهه فعالیت کرده‌اند، گفت: باید آنها را الگوی مناسب خود قرار دهیم و اینکه انسان بتواند پایدار باشد بسیار مهم است.دانشجویان نیز در این باره رسالت سنگینی دارند و دیده می‌شود در این مسیر گام‌های بلندی برداشته‌اند و توجه می‌شود هر چه نگاه عمومی‌تر باشد موفقیت‌ها در سطح کشور بیشتر است و هر چه بتوانیم نگاه‌مان را براساس مقتضیات فرهنگ غنی ایرانی عمومی‌تر کنیم و آنچه در غرب دیکته می‌شود را تکرار نکنیم، در این مسیر بهتر عمل می‌کنیم.

محمد جعفر ‌محمد زاده، معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم با تجلیل از 3 استاد پیشکسوت گفت: ‌این 3 استاد خدمات پیدا و پنهانی انجام داده‌اند. جلال رفیع نویسنده، طنزپرداز و روزنامه‌نگار علاوه بر ستون طنز و مقالات و سردبیری روزنامه اطلاعات خدمات برجسته و متعددی انجام داده است. وی با طبع موزون خود کتاب «از دانشگاه تهران تا شکنجه‌گاه ساواک» را به‌خوبی نگارش کرده است. در ادامه باید به امیرحسین فردی اشاره کرد که 30 سال خدمات مستمر و مداوم او را در عرصه مطبوعات شاهد بودیم. 56 سال است از عمر کیهان بچه‌ها می‌گذرد و 30 سال فعالیت آن به حسین فردی مربوط می‌شود که حتی از بنیانگذار کیهان بچه‌ها نقشی پایدارتر داشته است.

وی با ابراز خرسندی از وجود حسین قندی گفت: بیش از 40 سال خدمت مستمر در مطبوعات، 40 سال آموزش دانشجویان و روزنامه‌نگاران متعدد و همچنین فعالیت در کیهان هوایی، ابرار، اخبار، انتخاب، جام جم، قدس و دیگر روزنامه‌ها را با اثر انگشت طلایی قندی می‌توانیم مشاهده کنیم. ‌از تیترهای زیبای قندی می‌توان به «علی حاتمی داستان مرگ را کلید زد» و «دریا گریست خون گریست دریا» در زمان حمله آمریکا به هواپیمای مسافربری ایرانی اشاره کرد.

وی از وزیر ارشاد خواست تا با توافقنامه‌ای محل باغ زیبا را به نام باغ مطبوعات نامگذاری کنند.در شبی که برای تقدیر از پیشکسوتان مطبوعات جشنی برگزار شده بود وزیر صنعت واردات 24 میلیارد دلاری کالا را ماجرایی ساخته و پرداخته رسانه‌ها دانست و گفت: ما به‌دلیل مشکل ارزی اواخر سال گذشته و گرانی اوایل امسال از بانک مرکزی درخواست این میزان واردات کالا را کردیم که 90‌درصد آن هم مواداولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی بوده است.

مهدی غضنفری با نگاهی به بازتاب رسانه‌ای واردات 24 میلیارد دلار کالا در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی و بدون اشاره به اینکه این خبر را معاون اول رئیس‌جمهور اعلام کرده است، گفت: سطح مطالب روزنامه‌ها آنقدر نازل شده که اگر فردی در یک جلسه سخنی غیرکارشناسانه به زبان براند، مسئول جلسه به او می‌گوید «آقا! حرف روزنامه‌ای نزن». این موقعیت خوبی برای رسانه‌های ما نیست؛ رسانه‌هایی که رکن حمایت از تولید ملی در دست آنهاست. وزیر صنعت، معدن و تجارت سپس به سخن نخست خود یعنی واردات 24 میلیارد دلاری کالا بازگشت و گفت:

ما در سال گذشته بین 60 تا 70‌میلیارد دلار واردات داشته‌ایم. در ماه‌های پایانی سال با مشکل ارزی و در ماه‌های نخست امسال هم با مشکل گرانی مواجه شدیم. به همین دلایل از بانک مرکزی خواستیم همانند پارسال به ما مجوز واردات 24‌میلیارد دلار کالا بدهد که 90 درصد آن هم مواداولیه و در واقع مورد نیاز واحدهای تولیدی بوده است. همین!

وزیر صنعت و معدن که به‌عنوان میهمان ویژه برای توضیح درباره نوسانات قیمت کاغذ در این برنامه حضور یافته بود، گفت: مصرف کاغذ در ایران که در سال 1389 حدود 100 هزار تن بوده، در سال 1390 به 114 هزار تن افزایش پیدا کرده است. وی با بیان اینکه کل کاغذ تولید داخل 20 هزار تن معادل تنها 20‌درصد نیاز کشور است، ابراز امیدواری کرد که با حمایت‌های صورت گرفته، به‌زودی 2‌کارخانه‌ دیگر تامین کاغذ این میزان را تا 27 هزار تن دیگر افزایش دهند.

در این مراسم دکتر کاظم معتمدنژاد پدر ارتباطات ایران در مورد حسین قندی گفت: پیش‌بینی من درباره درخشش «قندی» به واقعیت پیوست. حسین قندی در زمینه فعالیت‌های علمی و پژوهشی در سطح کیفی بالایی قرار دارد و بهترین دلیل آن تعدد و تنوع کتاب‌های اوست. قندی 4 کتاب در موضوعات «مقاله نویسی در مطبوعات»، «روزنامه‌نگاری نوین»، «روزنامه‌نگاری تخصصی» و «تخیل در روزنامه‌نگاری» تألیف کرده است که همگی از کتاب‌های بسیار خوب این حوزه به شمار می‌‌آیند.

معتمدنژاد در پایان افزود: برای معلمی و روزنامه‌نگاری باید اشتیاق و علاقه روحی فراوان داشت و از نوعی عشق حرفه‌ای نسبت به آنها برخوردار بود، با باری به هر جهت نمی‌توان کار روزنامه‌نگاری را به‌خوبی انجام داد. حسین قندی عاشق این حرفه بود و با تکیه بر استعداد شخصی، دانش تخصصی و تجربه عملی موفق خویش، مایه امید ما در این حرفه شد.

محمدرضا بایرامی داستان‌نویس درباره امیرحسین فردی، روزنامه‌نگاری که آداب روزنامه‌نگاری کودک و نوجوان را در کیهان بچه‌ها بنیان گذاشت، گفت: او از جمله افرادی‏ است که شاید بشود گفت مثل آن درخت پرثمر، هیچ‌وقت متکبرانه و مغرورانه سرشان را خیلی بالا نگرفته‏‌اند، درحالی‌که چه در ترغیب و تشویق‏ نویسندگان، شعرا و نقاشان و چه در راه‏‌اندازی مراکزی‏ که به هر حال امروزه شناخته شده هستند، بسیار تأثیرگذار بوده‏‌اند.

در پایان این برنامه و پس از رونمایی از کتاب «پیش‌نگاران» که در واقع جشن‌نامه‌ای است برای جلال رفیع، امیرحسین فردی و حسین قندی، از این 3 چهره پیشکسوت مطبوعات ایران با اهدای تندیس زرین حروف الفبا به نشانه فعالیت مطبوعاتی، کارت فعالیت رسانه‌ای با رتبه خبرنگار خبره، لوح سپاس و حواله یک دستگاه خودرو، تقدیر شد. در این مراسم از برگزیدگان جشنواره فصلی مطبوعات و خبرگزاری‌ها نیز تقدیر به عمل آمد.

کد خبر 170941
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز