جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: بلوتوث (Bluetooth) یک استاندارد برای ارتباط کوتاه برد، مصرف انرژی کم، کم هزینه و بی سیم می‌باشد، که از تکنولوژی رادیویی استفاده می‌کند

بلوتوث

فناوری بلوتوث شامل چندین نکته کلیدی، که قبول آن را به طور گسترده آسان می‌کند، می‌باشد.

توانایی بی سیم و کوتاه برد آن به دستگاه‌های جانبی این اجازه را می‌دهد که توسط یک واسط هوایی ارتباط برقرار کنند، جایگزین شدن کابل‌ها که از اتصال دهنده‌ها با اشکال و سایزهای مختلف و چندین گیره، استفاده می‌کردند.

بلوتوث هردو نوع داده و صوت را پشتیبانی می‌کند که آن را به یک تکنولوژی ایده آل تبدیل نموده‌است که بسیاری از وسایل را قادر به ارتباط کرده‌است.

بلوتوث از فرکانس غیر منظم استفاده می‌کند و در هرجای دنیا قابل دسترس است. بلوتوث یک رشته خصوصیت بی سیم است که ارتباطات کوتاه برد بین وسایل مجهز به تراشه‌های کوچک و اختصاصی بلوتوث را تعریف می‌کند.

بلوتوث یک استاندارد رادیویی و پروتکل ارتباطی برای مصارف با توان پایین و برد کوتاه می‌باشد که با نصب یک میکروچیپ ارزان قیمت در دستگاه‌ها فعال می‌شود.

بلوتوث در حقیقت نام تجاری برای شبکه‌های بی سیم شخصی است که برای فاصله‌های نزدیک و ارسال پیغام، عکس و یا هر اطلاعات دیگر استفاده می‌شود.

فکر اولیه بلوتوث در شرکت موبایل اریکسون در سال ۱۹۹۴ شکل گرفت. اریکسون که یک شرکت سوئدی ارتباطات راه دور است، در آن زمان در حال ساخت یک ارتباط رادیویی کم مصرف، کم هزینه بین تلفن‌های همراه و یک گوشی بی سیم بود.

کار مهندسی در سال ۱۹۹۵ شروع شد و فکر اولیه به فراتر از تلفن‌های همراه و گوشی‌های آن‌ها توسعه یافت تا شامل همه انواع وسایل همراه شود. در سال ۱۹۹۸ اریکسون با چند شرکت دیگر موافقت نامه‌ای را امضاء کرد که بر اساس آن گروه SIG به وجود آمد.

بلوتوث از نام یک پادشاه دانمارکی به نام هارالد بلاتند گرفته شده‌است. کلمه بلاتند در زبان انگلیسی به شکل بلوتوث تلفظ می‌شود و معنای دندان آبی می‌دهد.

این حکمران به طور صلح آمیز، دانمارک، سوئد جنوبی و نروژ شمالی را متحد کرد. این کار به او شهرت یک پادشاه ماهر در ارتباط و مذاکره را در تاریخ داد. شرکت اریکسون اسم بلوتوث را به این فناوری داد چون امیدوار بود بتواند به طور صلح آمیز وسایل مختلف را متحد کند.

مخترع بلوتوث نیز یاپ هارتسن هلندی است. او در دهکده‌ای کوچک در قلب هلند زندگی می‌کند.

ظهور فناوری بلوتوث در سال 1994 انقلابی واقعی بود. به ناگاه ممکن شد شمار سیم‌ها در خانه و در ادارات کاهش داد. مثلا حذف سیم بین موشواره و کامپیوتر یا بین صفحه کلید و کامپیوتر امکان‌پذیر شد.

در سال 2010 بیش از 2 میلیارد ابزار مجهز به بلوتوث در سراسر جهان فروخته شد. پیش از آن، تنها ارتباط بی‌سیم، استفاده از نور مادون سرخ بود. اما لازم بود که ابزارهائی که می‌خواهند ارتباط داشته باشند، روی «خط دید» یکدیگر بمانند.مانند کنترل از راه دور تلویزیون. بلوتوث بر این مشکل غلبه کرده است.

میلیون‌ها نفر در دنیا با دستگاه‌های مجهز به بلوتوت به موسیقی گوش می‌دهند. اما هارتسن هنوز ایده‌های دیگری دارد. او به این می‌اندیشد که سیستم‌های بلوتوث را از این هم کوچکترکند تا بتوان آنها را مثلا در حسگرهای تناسب اندام یا ابزارهای پزشکی به‌کار برد.

کد خبر 170892
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز