همشهری‌آنلاین: دکتر مهدی محسنیان‌راد مدرس علوم ارتباطات گفت: متاسفانه در بسیاری موارد، شاهدیم که روابط‌های عمومی تعمداً قصد انتقال اطلاعات غلط به مخاطب را دارند که این مساله در دسته‌بندی ارتباط فریبکارانه تعریف می‌شود.

محسنیان راد

هفتمین همایش روابط عمومی الکترونیک، 25 اردیبهشت در هتل المپیک تهران برگزار شد. در این همایش، همزمان با تجلیل از مهدی محسنیان‌راد، استاد و پژوهشگر علوم ارتباطات، از کتاب مجموعه مقالات وی با نام در «در حسرت فهم درست» نیز رونمایی شد. همچنین تمبر یادبود این مراسم به شرکت کنندگان تقدیم شد.

more  تمبر گرامیداشت مقام علمی دکتر مهدی محسنیان‌راد منتشر شد 

در هفتمین همایش روابط عمومی الکترونیک و تجلیل از دکتر محسنیان‌راد، جمع اساتید علوم ارتباطات جمع بود. پروفسور کاظم معتمدنژاد، پروفسور یحیی کمالی پور، پروفسور حسام الدین بیان، دکتر محمد سلطانی فر، دکتر سعید رضا عاملی، دکتر علی اکبر جلالی،دکتر یونس شکرخواه، دکتر شهیندخت خوارزمی، دکتر هادی خانیکی، دکتر علی اصغر محکی، دکتر حسام الدین آشنا، دکتر محمّدهادی همایون، دکتر داود زارعیان، دکتر امیدعلی مسعودی، دکتر حسن نمکدوست تهرانی، دکتر مهدخت بروجردی و جمع دیگری از اساتید به همراه اعضای هیئت مدیره انجمن‌های تخصصی روابط عمومی ایران و متخصصان روابط عمومی  از جمله شرکت کنندگان در این مراسم بودند.

در این همایش بیش از 500 نفر از مدیران و کارشناسان روابط‌ عمومی نیز حضور داشتند و موضوع آن «روابط عمومی الکترونیک؛ تجارب و کارکردها» بود.

دکتر محسنیان‌راد در این همایش طی سخنانی گفت: هر زمان که به من جایزه‌ای اهدا می‌شد فکر می‌کردم آنچه که اتفاق افتاده مباهات است در حالی که برپایی مراسم امروز مباهات من است و من در این مراسم به دانشجویان و استادان خود مباهات می‌کنم. وی با تشکر از برگزارکنندگان این مراسم افزود: هم‌اکنون در حال تالیف کتاب «ارتباط‌شناسی 2» هستم و در طی این کار ضمن ترجمه برخی از مباحث و فصل‌های کتاب‌‌های خارجی، به مفهوم کلمه ارتباط فریبکارانه برخوردم.

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) افزود: بر اساس مطالعات من هیچ تمدن و ملتی به اندازه ملت ایران در طول 3 هزار سال تاریخ خود به راستگویی ارج ننهاده است.

دکتر محسنیان‌راد اظهار کرد: در کتاب‌های منتشر شده در حوزه ارتباطات در سال 2010 و 2011 تعاریفی درباره ارتباطات فریبکارانه بیان شده است؛ این ارتباط زمانی رخ می‌دهد که ارتباط‌گر از روی تعمد قصد انتقال اطلاعات غلط به مخاطب را داشته باشد. به عبارت دیگر، ارتباط فریبکارانه دارای سه بخش اصلی است؛ ارتباط‌گر می‌داند که اطلاعات غلط می‌دهد و از سوی دیگر آن را عمداً ابراز می‌کند و به‌گونه‌ای عمل می‌کند که مخاطب آن را باور می‌کند.

محسنیان راد

این استاد ارتباطات اضافه کرد: در این منابع گفته شده که ارتباط فریبکارانه دارای یک سر پرانباشت و یک سر کم‌انباشت است. بخش کم‌انباشت این ارتباط به سخنانی که برای نرنجاندن افراد گفته‌ می‌شود برمی‌گردد، مانند تعارفات روزمره‌ای که شاید مبنای واقعی هم نداشته باشند. جامعه‌شناسان معتقدند که بخش کم‌انباشت ارتباط فریبکارانه می‌تواند باعث شود چرخ جامعه روان بچرخد اما بخش پرانباشت آن به دروغ‌های برمی‌گردد که ارتباط‌گر از سر تعمد آن‌ها را بیان می‌کند و زیان‌آور است.

مدرس علوم ارتباطات با بیان این‌که اسنادی وجود دارد که نشان می‌دهد جامعه ایران در نفی دروغ همواره تلاش کرده است، گفت: حدود 3 هزار سال پیش در یکی از بخش‌های اوستا صحبت از پاسداشت راستی است. 500 سال بعد از آن سند دیگری در سنگ‌نبشته بیستون وجود دارد که می‌گوید موفقیت حکومت در دور بودن از دروغ است و داریوش در انتهای این سنگ‌نبشته دعا می‌کند که ایران از دروغ دور باشد. 1400 سال پیش نیز در قرآن بارها در آیاتی چون آیه 77 سوره توبه و 71 سوره فرقان درباره دروغ صحبت شده و مسلمانان از دروغ منع شده‌اند.

وی افزود: همچنین در احادیث پیامبر نیز بیان شده که هنگامی که وعده دادید از دروغ بپرهیزید.

این استاد ارتباطات در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تاریخچه شکل‌گیری روابط عمومی در ایران گفت: روابط عمومی در دهه 1920 در آمریکا شکل گرفت و در آن شرکت‌های صنعتی و خدماتی، سندیکاهای قدرتمند کارگری و توسعه چشمگیر مطبوعات نقش داشت اما در ایران ما هیچ یک از این سه عنصر را نداشتیم و به همین دلیل پس از 40 سال که روابط عمومی وارد ایران شد، متاسفانه تبدیل به دکانی برای شعارهای پروپاگاندایی شد.

وی ادامه داد: پیش از این گفتم که روابط عمومی، پوسترچسبان نیست و متاسفم که اکنون بگویم روابط عمومی دروغگو نیست! من متاسفم که ما روابط عمومی‌ها را دروغگو کردیم!

دکتر محسنیان‌راد اضافه کرد: ما با تاریخ 3 هزار ساله پرهیز از دروغ نباید روابط عمومی‌ها را برای دروغگویی به کار بگیریم.

مؤلف کتاب «ایران در چهار کهکشان ارتباطی» با اشاره به برخی مطالب دروغ منتشر شده در مطبوعات گفت: من این مطالب را از سر خشم و جناح نمی‌گویم و معتقدم نباید از روابط عمومی برای دروغ استفاده کرد.

در بخش دیگری از این مراسم با حضور استادان برجسته ارتباطات از کتاب جدید محسنیان راد با عنوان «در حسرت فهم درست» رونمایی شد. این کتاب حاوی مجموعه مقالات این استاد علوم ارتباطات است.

محسنیان راد

دکتر مهدی محسنیان‌راد، نظریه‌پرداز «مدل منبع معنی»، «بازار پیام» و «چهار کهکشان ارتباطی» است و توانسته‌ است با ارایه نظریه‌های خود در کنفرانس‌های بین‌المللی و مقالات علمی و همچنین با تألیف بیش از 10 عنوان کتاب از جمله «ارتباط شناسی» و «ایران در چهار کهکشان ارتباطی» و تربیت صدها دانشجو، خدمات علمی قابل توجهی به جامعه علوم ارتباطات کشور انجام دهد.

آخرین اثر علمی برجسته دکترمهدی محسنیان‌راد، تدوین و انتشار کتاب نرم‌افزار ام. آر. پی برای انجام تحقیقات کمی و کیفی در حوزه علوم اجتماعی است که تابستان گذشته به وسیله وزیر علوم، رونمایی شد.

او دارای لیسانس روزنامه‌نگاری و رادیو و تلویزیون، فوق‌لیسانس تحقیق در ارتباط جمعی و دکترای جامعه‌شناسی و اکنون دانشیار دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) است.

more  انتقاد پروفسور معتمدنژاد از جدی نگرفتن فعالیت‌های آموزشی و پ‍ژوهشی 

کد خبر 170656
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز